PRESSEMEDDELELSE

Stor international grænsekonference

Forskere og praktikere mødes næste uge på SDU’s campus i Sønderborg for at diskutere, hvordan komplekse relationer mellem storbyer og grænser nytænkes.

SDU er vært for en af de største internationale grænsekonferencer, ”Border Regions in Transition”, den 20. maj på Alsion i Sønderborg. Konferencen er et grænseoverskridende samarbejde med Hafen City Universität og Universität Hamburg og kommer til at nytænke de komplekse relationer mellem storbyer og grænser.

Ca. 150 forskere fra 28 lande vil præsentere nye resultater om storbyers strategier til at håndtere globaliseringens udfordringer og diskutere dem med politikere og praktikere inden for det grænseoverskridende samarbejde. Der vil især være fokus på grænseoverskridende metropolregioner, men også på delte byer og landlige grænseregioners forhold til metropolregionerne.

Om BRIT-konferencerne

Den første Border Regions in Transition konference blev afholdt i Berlin i 1994, dengang med fokus på øst-udvidelsen af EU og åbningen af de tidligere meget lukkede grænser i Øst- og Centraleuropa.

Siden har BRIT-konferencerne, der afholdes hvert eller hvert andet år, udviklet sig til et af de vigtigste fora for forskere, politikere og praktikere til at diskutere de mange afhængigheder på tværs af grænser, de institutionelle samarbejder og sikkerhedsaspektet.

Konferencens website

Centre for Border Region Studies, Alsion 2, SDU:
- English: Olivier Walther, lektor, ow@sam.sdu.dk, 6550 8393, mobil 2025 2712
- Dansk og tysk: Martin Klatt, lektor, mk@sam.sdu.dk, 6550 1767, mobil 0049-176 8700 6710

Redaktionen afsluttet: 12.05.2016