Pressemeddelelse

Nye nyheder til unge

Fem nye nyhedskriterier kan vække unges interesse for nyheder.

Hvordan fanger nyhedsmedierne unges opmærksomhed? Svaret på dét spørgsmål giver Aslak Gottlieb nu i hvidbogen ”Engagementskriterierne.” Bogen er resultatet af Aslak Gottliebs tid som Fyens Stiftstidendes Fellow ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet i 2015-16, og bogen udkommer i dag, den 3. maj 2017.

Bogen ”Engagementskriterierne” giver et godt bud på, hvordan vi laver journalistik til en ny generation, og vi glæder os til at arbejde videre med Aslaks fem nye nyhedskriterier på vores journalistuddannelser i Odense,” siger Peter Bro, der er leder af Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

Hvidbogen, som er på 66 sider, er frit tilgængelig på Center for Journalistiks hjemmeside: www.journalism.sdu.dk

Fem nye nyhedskriterier

”Engagementskriterierne” har et forord, der er skrevet af tidligere formand for Styrelsen for Center for Journalister, Per Westergård, og bogen præsenterer de fem nye nyhedskriterier: Meningsfuldhed, trending, engagement, overraskelse og konstruktivitet.

Om vigtigheden af at medierne bliver bedre til at kommunikere til og med de unge, siger Aslak Gottlieb:

“Det styrker de unges selvtillid og chancer i uddannelsessystemet, hvis de følger med i nyhederne. Det skal nyhedsmedierne hjælpe dem med, ved at henvende sig direkte til dem. Også for nyhedsmediernes egen skyld. Det er deres og journalistikkens fremtid, det handler om.  Og dermed i demokratiets og vores alle sammens interesse,” siger Aslak Gottlieb.

Yderligere oplysninger:

Aslak Gottlieb, Fellow ved journalistuddannelserne på SDU 2015-16, www.aslakgottlieb.dk mobil: 41 40 49 58

Peter Bro, professor (mso) og leder af journalistuddannelserne, SDU, mobil: 40 22 76 37

Redaktionen afsluttet: 03.05.2017