DA / EN

Fellowship-ordningen på SDU udvides

Den Fynske Bladfond har bevilget 1,5 mio. kroner til SDU’s Center for Journalistik, så journalist-uddannelsernes fellowship-ordning kan fortsætte i yderligere tre år.

Den Fynske Bladfond har netop bevilget 1,5 mio. DKK til Center for Journalistik, SDU, så journalist-uddannelsernes kendte fellow-ordning, Fyens Stiftstidende Fellowship, kan fortsætte i 2017, 2018 og 2019.

Tidligere fellows tæller Jens Olaf Jersild, Mette Davidsen-Nielsen, Per Knudsen, Jakob Elkjær, Jesper Tynell, Kurt Westh, Charlotte Aagaard, Pernille Tranberg, Nikolai Thyssen og Aslak Gottlieb. Hver fellow modtager en halv million kroner, der skal bruges til et halvt års frikøb fra nuværende arbejde, transportudgifter mv.

“Fellowshippet på SDU har udviklet sig til en institution i mediebranchen. Herfra bidrages der løbende med en væsentlig og visionær inspiration til en branche og et journalistisk fag i hastig forandring. Derfor er det en god nyhed for hele branchen, at Den Fynske Bladfond har sikret de økonomiske rammer de kommende år,” udtaler Christian Jensen, formand for Styrelsen for Center for Journalistik og ansv. chefredaktør for Politiken.

Siden 2011 har fellowshippet været navngivet Fyens Stiftstidende Fellowship, idet det er ejeren bag Fyens Stiftstidende, Den Fynske Bladfond, der finansierer ordningen. Det samarbejde fortsætter altså nu i yderligere tre år.

Modtageren af Fyens Stiftstidendes fellowship for perioden 2016/17, Jan Birkemose, er netop tiltrådt. Jan Birkemoses fellowship skal anvendes til at gøre mediebranchen, samt ledere, medarbejdere og studerende ved journalistik-uddannelserne på SDU klogere på betydningen af distribueret indholdet. Analyse-arbejdet kan løbende følges her: offsite.media

Yderligere oplysninger

Christian Jensen, formand for Styrelsen for Center for Journalistik, SDU, mobil: 21 29 95 92
Jan Birkemose, fellow for 2016/17, mobil: 23 38 42 10