Vi diagnosticerer os selv

Moderne patienter søger information om sygdomme på internettet og køber medicin i udlandet uden om sundhedsvæsenet. SDU-forsker følger tendenserne.

Af Marlene Jørgensen, marl@sam.sdu.dk, 27-02-2017

Mange danskere henter viden om sygdomme på internettet, når de vil finde ud af, hvad de fejler. Nogle går også et skridt videre og prøver at diagnosticere sig selv.

Det viser en undersøgelse, som ph.d.-studerende Anna Schneider-Kamp er i gang med. Hun følger flere personer, som ikke har livskritiske sygdomme, og deres færden i eller uden om sundhedsvæsenet.

- De moderne patienter prøver at overtage den praktiserende læges funktion. De googler symptomer, giver sig selv diagnoser eller bruger ikke den medicin, lægen har ordineret. De vil selv løse deres problemer og søger svar på, hvad de fejler her-og-nu, siger hun.

- Det handler om, at folk nemt bruger diagnoser til at sætte ord på, hvordan de har det, selvom det egentlig skal gå gennem sundhedssystemet, uddyber hun.

Gluten fik skylden

Mange vælger eksempelvis at gå på glutenfri diæt uden en officiel diagnose. Anne Schneider-Kamps undersøgelse omfatter blandet andet en mand, der begyndte at få ondt i maven efter en ferie i Italien og selv kom frem til, at han måtte være allergisk overfor gluten.

- Gluten blev synderen og ikke det øvrige indtag af sukker, olie, fedt og alkohol under ferien. Manden har ikke opsøgt sin læge for at blive testet for glutensensitivitet eller -intolerance, men gik i stedet på en glutenfri diæt i et par uger. Nu er han nået frem til, at han er meget glutensensitiv og holder sig derfor stadig fra hvidt brød og pasta, fortæller Anna Schneider-Kamp.

Hun peger på, at den stigende interesse for glutenfri kost, afspejler sig i vores forbrugerkultur. I dag er der derfor langt flere glutenfri og laktosefri produkter på markedet end for bare fem år siden.

Foto: Medicinen på billedet tilhører en mand, som er sund og rask. Der er alt fra vitaminpiller til meget stærkt antibiotika, som er købt i udlandet uden recept.

Stærk medicin fra udlandet

Studiet viser også, at flere køber medicin fra udlandet via internettet. Her er det muligt at skaffe medicin, som er meget stærkt, selvom man ikke har recept på det.

- Det er et spørgsmål om tilgængelighed. Forbrugerne har adgang til forskellig medicin på internettet, som ellers kræver recept i Danmark. For eksempel viste en mand fra undersøgelsen sit lager af medicin (se billedet). Han havde blandt andet købt antibiotika uden recept fra Tyskland, og han havde også fået smertestillende medicin foræret af nogle venner, der købte det fra Rusland, siger SDU-forskeren.

Hun har vist billedet til nogle praktiserende læger.

- Lægerne undrer sig over, at en sund og rask person ligger inde med så meget medicin – og tilmed fra udlandet. Noget af medicinen er ifølge lægerne så stærkt, at det ikke må tages alene, men skal suppleres med anden medicin. Det kan samtidig være svært at sætte sig ind i eventuelle bivirkninger ved et præparat, hvis indlægssedlen ikke er oversat til dansk eller engelsk, fortæller Anna Schneider-Kamp.

Køber medicin og smider det ud

Køb og smid væk er en anden tendens blandt de moderne patienter. De køber den medicin, som lægen ordinerer, men det bliver af forskellige årsager ikke taget i brug.

- Mange har en holdning til, om man skal bruge antibiotika eller ej. En mor købte f.eks. antibiotika mod mellemørebetændelse til sit toårige barn efter lægens anvisning, og efter et par dages overvejelse endte det i skraldespanden, fordi hun havde hørt og læst, at antibiotika ikke er så effektivt mod mellemørebetændelse.

Det kan også handle om, at det er betryggende at have medicin ved hånden i tilfælde af, at man bliver syg.

- Flere giver udtryk for, at de har noget medicin derhjemme for en sikkerheds skyld. Det er lidt ligesom, når man har en pose chips, hvis der kommer uventede gæster. Og når udløbsdatoen er overskredet, smider de medicinen ud, siger Anna Schneider-Kamp.

Hun mener, det er vigtigt, at vi får sat fokus på de moderne patienters adfærd, og de informationer vi alle har adgang til på internettet.

Mød forskeren

Anna Schneider-Kamp er ph.d.-studerende ved Institut for Marketing & Management.

Redaktionen afsluttet: 27.02.2017