Træning hjælper sclerosepatienter

Flere danskere lever i dag med sclerose, fordi lægerne er bedre til at holde sygdommen i skak. De fleste patienters største frygt er at ende i en kørestol. Et nyt projekt indikerer, at patienterne kan styrke deres gang ved at kombinere træning med medicin

I Danmark vokser gruppen af sclerosepatienter med 600 nye patienter årligt. Samtidig bliver lægerne bedre til at behandle symptomerne, så patienterne lever længere. Det betyder, at der nu er 14.000 scleroseramte på landsplan.

Studier viser, at den største frygt blandt nye sclerosepatienter er at ende i kørestolen. Det er der i dag færre, der gør, end før i tiden.

En af de ting, som har ændret sig i lægernes viden omkring sygdommen, er, at træning kan gøre en forskel. Overlæge Henrik Boye Jensen har forsket i, hvordan træning har effekt på sygdommen.

Træning og medicin viser gode takter

I et nyligt overstået ph.d.-projekt, hvor Henrik Boye Jensen styrketrænede med en række patienter i særlige træningsmaskiner på Syddansk Universitet, undersøgte han, hvordan styrketræning i kombination med det medicinske præparat Fampyra kan hjælpe nogle sclerosepatienter.

I projektet styrketrænede patienterne kun benene. Især hoftebøjning og knæbøjning er svage hos sclerosepatienter, og det er det, der kan skabe problemer, når de skal gå.

- Vi så i projektet, at træning kombineret med medicin ikke kun hjælper på ganghastigheden, men også på gangkvaliteten. Det kan være med til at forhindre fald, og det styrker musklerne, forklarer Henrik Boye Jensen, der betegner sig selv som en hård træner.

Alle oplevede at få en bedre gang

Alle i projektet oplevede en bedring. Resultaterne indikerer, at medicinen er bedre end træningen til at øge hjernens signal gennem nerven, mens styrketræningen øgede muskelstyrken. Det forbedrede gangen hos samtlige deltagere.

- Vi havde en tidligere maratonløber med, og hans mål var at komme ud og løbe igen. Det lykkedes ikke helt, men det blev meget bedre. En kvinde kom med en krykkestok, som hun smed i løbet af projektet, fortæller Henrik Boye Jensen.

- Den dårligste deltager kunne gå 58 meter på seks minutter, før vi startede, og han gik 120 meter, da vi var færdige. Det lyder ikke af meget, men det betyder meget for ham.

Det er vigtigt at øge styrken i benene

Overlægen arbejder til dagligt på Scleroseklinikken på Odense Universitetshospital. Her er hans erfaring, at mennesker, som har været vant til at træne, før de blev ramt af sygdommen, bedre kan tage sig sammen til det igen. Det er svært for dem, som ikke har været vant til det, og nu sidder i deres livs krise.

- Sclerose begynder forskelligt. Patienten oplever symptomer, og så går de ofte væk igen. Men senere kan det gå jævnt ned af bakke, især med gangfunktionen, forklarer han.

- Udfordringen er at holde patienterne gående, så længe det er muligt eller i hvert fald få stabiliseret gangen. Det øger livskvaliteten, at patienten kan beholde styrken i sine ben.

Af Stine Charlotte Hansen, stich@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden