Lokalpolitikere skal være amatører

Drop tanken om at byrådspolitikere skal efteruddannes, så de kan matche deres embedsmænd, lyder det fra kommunalforsker, der er medforfatter til ny bog om emnet

En lokalpolitiker skal ikke være en folkevalgt udgave af en virksomhedsleder.
Og vedkommende behøver heller ikke at have en uddannelse, der matcher de embedsmænd, som rådgiver den kommunalpolitiske top.

Sådan lyder vurderingen fra Ulrik Kjær, der er professor i kommunalpolitik ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

De folkevalgte på landets rådhuse beskyldes ellers jævnligt for at være for afhængige af embedsmændene, når de på kort tid skal sætte sig ind i en kompliceret sag med flere hundrede siders bilag.

-Men politikerne skal ikke indgå et våbenkapløb med deres fagfolk i kommunerne om at være mest professionelle. Den kamp kan de umuligt vinde, siger Ulrik Kjær.

Politikerne har mere at se til

Han peger på, at et af formålene med strukturreformen i 2007 netop var at få større kommuner med stærkere faglige miljøer blandt de ansatte.

Det mindre antal kommuner betød samtidigt en voldsom reduktion i antallet af kommunalpolitikere. Inden reformen var der således 4647 folkevalgte, der havde deres faste gang i byrådssalene.

Nu er der 2444 tilbage til at tage det politiske ansvar for landets 98 kommuner, så politikernes har også fået mere at se til.

Derfor mener Ulrik Kjær, at kommunalpolitikerne skal fastholde, at deres rolle er at træffe politiske afgørelser i stedet for at forsøge at blive teknokrater.

Bog om vores lokaldemokrati

Det argumenterer han for i en ny bog, som han har skrevet sammen med Carsten Lê Madsen, der er tidligere konsulent i Center for Offentlig Kompetenceudvikling. De to fastholder, at kommunalpolitikernes rolle er at tilføre kommunalpolitikken politiske holdninger og dømmekraft.

Og det er noget, man danner sig – og ikke noget, man uddanner sig i, lyder de fra det to.

-Vi ser det som noget værdifuldt, at politikerne kommer med en forskelligartet baggrund og kan tilføje kommunalpolitikken flere forskellige sociale perspektiver, påpeger Ulrik Kjær.

Han og Carsten Lê Madsens bog hedder ”De sidste sande amatører – Kommunalpolitikerne og deres rolle i det lokale demokrati”.

På fotoet ses byrådet i Nyborg

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Se artiklen i Ny Viden