Hvem henvender kurset sig særligt til?
Undervisere i alle fag fra de gymnasiale uddannelser samt pædagogiske ledere fra skolerne.
Formål:
Formålet med dette kursus er at give et forskningsbaseret og praksisrettet indblik i, hvordan man kan tage livtag med en elektronisk portfolio, hvori elevernes skriftlige udkast, feedback og færdige besvarelser indgår. Kurset har fokus på, hvordan du i arbejdet med portfoliodidaktik kan styrke elevernes udvikling af deres egen skriftlighed ved at have fokus på skriveprocessen.
Indhold:
Mange elever og lærere oplever, at skriftlige opgaver, skriveprocesser og evaluering af skriftlighed er udfordret af AI. En del af udfordringerne knytter sig til elevernes kritiske refleksion i brugen af AI-teknologier. En anden udfordring knytter sig til bedømmelse af produkter. Den formative evalueringsform fylder meget i den daglige gymnasiedidaktik efter de sidste gymnasiereformer. Der er imidlertid ikke kommet et tilsvarende fokus på portfoliodidaktik, hvilket kan undre, da en stor del af portfoliodidaktikken netop handler om at udskyde den summative bedømmelse og styrkelæringsprocessen, læringspotentialet og udviklingen af skrivefærdigheder.
Portfoliodidaktikken giver eleverne en række muligheder for at træne, få erfaringer med og udvikle sig som deltagende individer på skrift og lære at anlægge forskellige perspektiver, stemmer og positioner, samtidig med at de træner elementer, der peger frem mod eksamensgenrerne. På dette kursus vil du blive introduceret for portfoliopædagogik og -processer.
Arbejdsform
På kurset vil der være oplæg, praktiske øvelser og diskussion om, hvordan deltagerne kan anvende portfolio i deres egen undervisning.
Målgruppe: Undervisere i alle fag fra de gymnasiale uddannelser samt pædagogiske ledere fra skolerne.
Undervisere: Lektor Katrine Haaning, Egå Gymnasium, og adjunkt Inger-Marie F. Christensen, Center for Learning Computational Thinking, Syddansk Universitet.
Kurset udbydes af Syddansk Universitet i samarbejde med GL-E.