Gymnasieoplæg

Forskeroplæg skaber værdi på gymnasierne

Gymnasieklasser kan booke online oplæg med forskere fra SAMF. Oplæggene kan bruges som inspiration, supplement og brobygning. Det tilbud gjorde de brug af på handelsskolen IBC Fredericia Middelfart.

Af Frej Kofoed Petersen, , 17-05-2021

Klokken er netop blevet 10 minutter over 12. Spisefrikvarteret på IBC Fredericia Middelfart er overstået, og inde i fem af gymnasiets klasseværelser har underviserne tændt storskærme og tilsluttet sig et Zoom-opkald.

I den anden ende af opkaldet sidder Peter Enger. Han er ekstern lektor på SDU 's campusser i Kolding og Sønderborg og har siden 1999 arbejdet med e-business. Han er en af de oplægsholdere, som Det Samfundsvidenskabelige Fakultet stiller til rådighed for gymnasier.

Oplæggene er særligt målrettet elever i 3.g, og kan bruges som inspiration, supplement, brobygning eller lignende. Derved kan gymnasielærere bruge oplægget i undervisningen til at give en endnu dybere indsigt i et økonomisk, samfundsvidenskabeligt, business-relateret tema m.fl.

Et nedlukningsoplæg

På denne forårstirsdag ville eleverne i Fredericia normalt have Afsætning, men i dag skal de høre om Influence Marketing og influencers, og pga. corona foregår oplægget online.

Fra flere forskellige klasser kan eleverne høre Peter Engers oplæg.

- Vi ville jo allerhelst være fysisk i vores foredragssal, for så er dynamikken bare bedre, men egentlig fungerede det ret fint, da Peter Enger var god til at bruge de muligheder en virtuel præsentation giver, fortæller lektor Lone Beukel.

For eleverne gik det ikke alt for meget ud over oplevelsen, at oplægget var virtuelt, fortæller Nikoline Daugaard, der går i 2.d.

- Peter Enger var rigtig god til at visualisere oplægget, selvom det var virtuelt. Hans slides var interessante, og man kunne tydeligt høre og se ham, hvilket fik mig til at opretholde koncentrationen gennem oplægget, fortæller hun.

Gymnasiet kommer tættere på virkeligheden

Det var lektor på IBC Fredericia Middelfart, Lone Beukel, der bookede oplægget med Peter Enger. Hun gjorde det for at give eleverne et indtryk af, hvad det vil sige at ‘læse videre’, og hvad en forelæsning er.

- Det er vigtigt, at vi som skole og som HHX-uddannelse har kontakt til og inspireres af både virksomheder og af andre uddannelsesinstitutioner. På den måde bevarer vi aktualiteten i det, vi laver og kommer tættere på virkeligheden, fortæller Lone Beukel, der bookede oplægget Influence Marketing da det, ifølge hende, ville være helt oplagt i faget Afsætning.

Oplægget kan bruges i fremtiden

Nikoline Daugaard, der er elev, mener da også, at oplægget kan bruges i undervisningen.

-  I fag som Afsætning og Erhvervscase kan jeg bruge mange af de teorier, Peter Enger fortalte om, lige så vel som i større opgaver, hvor jeg håber på at kunne bruge mange af de fagbegreber, vi lærte af Peter.

Udover fagbegreber, tager hun også oplægget med videre i sin hverdag, uden for gymnasiets klasseværelser.

- Vi lærte meget om influencers, hvilket fylder meget af min hverdag på de sociale medier. Det satte mange tanker i gang, da Peter fortalte om influencernes adfærd. Det kan jeg nu bruge og have i baghovedet, når jeg scroller igennem f.eks. Instagram eller Facebook, fortæller hun.

Hun bakkes op af lektor Lone Beukel.

- Emnet er meget aktuelt for vores elever og for den uddannelse, de er i gang med. Og så er emnet jo et, som de fleste har kendskab til, og her fik vi så foldet det ud med teori og mange flere nuancer, end vi kender! Det er både en måde at lære ny teori, men sætter også tanker i gang hos de studerende om det at læse videre, fortæller lektoren på IBC Fredericia Middelfart.

Oplægget har sat tanker i gang hos Nikoline Daugaard fra 2.d, men om det lige er på Erhvervsøkonomi (HA) på universitet, hun ender, ved hun ikke endnu. Til gengæld har hun en bøn til sit og andre gymnasier.

- Jeg synes bestemt, det er noget, gymnasier burde gøre mere. Jeg vil gerne studere på universitetet efter, men for at blive mere afklaret om min uddannelse, vil det være en stor hjælp at høre flere oplæg om de forskellige uddannelser på SDU.

Vil du høre mere om de forskellige oplæg, der kan bookes gratis? Så klik her

Fakta om oplæggene

Igennem et stykke tid har gymnasieklasser haft mulighed for at booke en forsker fra SDU SAMF til et gratis online oplæg.

Oplæggene skal give:

• Indblik i aktuelle faglige emner
  • Viden om metodevalg
  • Faglig inspiration og supplement
  • Forskningsbaseret viden om relevante emner
  • Konkrete input til direkte implementering i undervisningen
  • Et stærkt fagligt samarbejde med SDU SAMF
Redaktionen afsluttet: 17.05.2021