Abacus i nye klæder på National Supercomputing Day

Abacus 2.0 var trukket i festtøjet ved HPC-arrangementet på SDU, der bød på både festlige taler og faglige workshops til den første nationale supercomputing-dag mandag 30. maj.

Af Henrik Gautier, henga@sdu.dk, 6. juni 2016

”Dagen i dag skal også byde på gode muligheder for at netværke”, lød det fra SDU's IT-chef og direktør for HPC i DeIC, Kurt Gammelgaard Nielsen, da han som ”toastmaster” præsenterede dagens program ved den nationale supercomputing-dag på SDU.

Så opfordringen til de cirka 70 deltagere var klar og tydelig, før Kurt Gammelgaard Nielsen gav ordet til ”en af de personer, der har stor andel i at High Performance Computeren Abacus 2.0, står i kælderen under SDU.”

Historisk computer

Rektor for SDU Henrik Dam kvitterede med en veloplagt tale, hvor han refererede til året 1997 og kampen mellem mand og maskine, hvor den russiske stormester i skak, Garry Kasparov, tabte til IBM’s skakcomputer Deep Blue. Ud over den underholdende anekdote pegede rektor blandt andet på, at det er regnekraft fra supercomputere, der i dag skaber gennembrud inden for både videnskab og erhvervsliv, og at vi med Abacus 2.0 styrker muligheden for, at danske forskere, kan være med i udviklingen.

”Det er vigtigt, at både universiteter og erhvervsliv kan skaffe medarbejdere, der er uddannede og trænede i at arbejde med big data og supercomputere,” sagde Henrik Dam og fortsatte:

”Her i Europa er der stadig mangel på kvalificerede ansøgere, når der opslås job, som kræver kompetencer inden for High Performance Computing. Vi skal derfor være bedre til at integrere High Performance Computing i pensum på vores akademiske uddannelser. De studerende skal lære at programmere, og de skal have adgang til supercomputerne. Abacus 2.0 er sammen med de andre nationale supercomputer-faciliteter første skridt til at skabe større national bevågenhed om at styrke kompetenceudviklingen inden for High-Performance Computing. Til gavn for vores forskningsinstitutioner og til gavn for vores virksomheder,” lød det fra Henrik Dam.

Den nationale supercomputing-dag var samtidig indvielsen af den opgraderede Abacus 2.0. Det bomstærke computercluster har holdt flyttedag til en ny og bedre placering i kældrene under SDU og er ved samme lejlighed blevet udbygget med 192 noder, så Abacus 2.0 nu har i alt 584 noder (enheder, red.). Dermed er HPC’en i stand til at tilbyde endnu mere regnekraft til danske forskere og virksomheder.

Programmering à la morfar

Morgenens andre hovedtalere var Hans Müller Petersen, direktør for Styrelsen for Forskning og Innovation, Steen Pedersen, CEO for DeIC og professor Jeppe Olsen, Aarhus Universitet, medlem af den danske eScience-komité.

Aarhusprofessoren tog i sin tale afsæt i den tidligere russiske præsident Medvedevs ord om, at det engelske rockband Deep Purple er de største nogensinde, og at supercomputing har den allerstørste betydning for verdens fremtid. Med de to sandheder sat på plads, gav professoren sit bud på frem tiden for dansk supercomputing

”Jeg skal spare jer for en fortælling om, hvordan man programmerede, da morfar var ung, men det er blandt andet uddannelsen de næste generationer, der er vigtig, hvis vi ikke skal gå bag om dansen. Vi skal have indført parallelkodning allerede på gymnasierne,” lød det fra Jeppe Olsen, der er meget begejstret for det arbejde, der gøres for at udvikle og styrke supercomputing i Danmark – men samtidig også er realist.

”Vi får aldrig computere som de største ude i verden, men vi skal etablere og udvikle det nationale miljø. Så kan vi i det mindste træne,” lød det fra den erfarne kemiker, der sluttede med at ønske til lykke til SDU, og så i øvrigt tilføje, at han ser frem til de næste opgraderinger af Abacus 2.0.

Godt for HPC-miljøet

Deltagerne ved den nationale supercomputing-dag var efter tur og i mindre grupper på besøg i kælderen for at se, hvordan vidunderet tager sig ud i sine nye omgivelser, og ud over lidt godt til ganen kunne gæsterne få svar på tekniske spørgsmål af enhver art hos de teknikere, der til daglig ”passer” Abacus 2.0.

I dagens anledning var HPC’en ”trukket i” sin nye beklædning med nyt logo for anlægget i Odense.

Ud over en nøjagtig gennemgang af de tre nationale supercomputeranlæg; Abacus 2.0, Computerome og Kulturarvsclusteret forløb resten af dagen med forskellige oplæg og workshops med hands-on øvelser.

HPC-koordinator Wendy Engelberts fra SDU, der stod for dagens arrangement, var særdeles glad, da hun ved dagens slutning kunne konstatere, at den allerførste nationale supercomputing-dag havde været en stor succes.

”Det har været en god dag med et tæt program. Stærke faglige oplæg, workshops, gode muligheder for deltagerne til at netværke – det er tre meget væsentlige elementer, når det handler om at styrke HPC-miljøet i Danmark”, fastslog Wendy Engelberts.

Hvorfor ikke Abacus 3.0 – eller 4?

Når nu Abacus. 2.0 har fået en opgradering og er blevet en endnu stærkere computer end tidligere, vil nogle måske undre sig over at den stadig hedder 2.0 og ikke 3.0. Men det har sin helt naturlige forklaring, hvis man spørger ophavsmanden til HPC’ens navn.

”2.0 er jo en del af computerens navn,” siger tidligere dekan ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, professor Henrik Pedersen, der forklarer:

”Abacus er græsk for kugleramme – altså den allerførste ”regnemaskine” vi kender til og dermed version 1.0. Så det lå lige for, at det skulle være version 2.0, da vi skulle navngive supercomputeren, siger Henrik Pedersen med et grin og tilføjer

”Så Abacus 2.0 er simpelthen navnet, uanset hvor mange noder vi når op på.”

Henrik Pedersen, der som dekan var med til at realisere HPC-projektet på SDU, er blandt andet COO (driftsdirektør, red.) for datamanagement i DeIC.

Fotos: Henrik Gautier/SDU

Redaktionen afsluttet: 06.06.2016