IT for kvinder

Med på IT-Landsholdet

25-årige matematik-studerende Malene Christiane Nielsen er udtaget til IT-landsholdet, der udelukkende består af kvinder. Formålet er at sætte fokus på behovet for flere kvinder i branchen.

Af Ursula Lundgreen , , 09-12-2019

25-årige Malene Christiane Nielsen, der læser Anvendt Matematik på SDU, er udpeget til IT-Landsholdet.

Det er den fynske interesseorganisation Technology Denmark, der har stiftet landsholdet i samarbejde med SDU, UCL, Københavns Universitet, DTU, RUC og Aalborg Universitet for at sætte fokus på behovet for flere kvinder i branchen. Senest har holdet deltaget i teknologi- og e-sports messen ODINCON i Odense.

Holdet, der udelukkende består af kvinder, håber at blive gode nok til at kunne deltage i internationale World Cup-stævner, men først og fremmest skal de seks kvinder ses som rollemodeller, der skal inspirere andre til at tage en uddannelse inden for STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Løse svære cases sammen

Kvinden bag holdet og adm. direktør for Technology Denmark, Mette Beck-Nielsen fortæller:

- Med IT-landsholdet får vi mulighed for at møde de unge hvor de er og vise, at IT som uddannelse og karrierevalg både er fællesskab, sjovt og noget for piger.

IT landsholdet

IT-landsholdet består af 6 kvindelige studerende fra landets førende teknologiuddannelser. Holdet mødtes for første gang ved teknologi- og e-sports messen ODINCON, der blev afholdt i forbindelse med verdens største Counter Strike-turnering, ESL Pro League Odense 2019 den 6.-8. december i Odense Congress Center.  På messen fik de til opgave at løse en række svære cases sammen, hvortil de fik hjælp fra kvinder, der allerede er i branchen og arbejder med komplekse IT-problematikker til hverdag.

Sjovest når der er lige mange kvinder og mænd

Malene fra SDU fortæller, at det har været en oplevelse af de helt store at være med til ODINCON:

- Det har været virkelig fedt og sjovt at være med. Jeg har aldrig prøvet at arbejde sammen udelukkende med kvinder. Jeg plejer at sidde i grupper, hvor jeg er den eneste kvinde. Vi har et super godt sammenhold på Institut for Matematik og Datalogi på SDU, hvor jeg studerer – her oplever jeg, at vi ses for de personlige og faglige egenskaber vi har, uanset køn, men det er klart, at man ind imellem godt kan føle sig lidt ”enestående”, når man er kvinde på en uddannelse, hvor mænd er i flertal, siger hun med et glimt i øjet, og fortsætter:

- Jeg håber derfor, at vi med vores indsats i dag kan få flere kvinder til at søge ind på IT-uddannelserne. Jeg tror, det er vigtigt simpelthen at vise, hvordan vi ser ud – og at det her med at være interesseret i at kode ikke kun er noget for drenge. Det er bare sjovest, når der er lige mange kvinder og mænd, uanset om der er tale om en arbejdsplads eller et studie. Samtidig kan kvinder bidrage med noget særligt til branchen.

Matematikere skal kunne forstå omverdens behov

Malene peger på, at kvinder løser problemer på en anden måde end mænd:

- Jeg oplever, at vi kvinder er mere dialog-orienterede i løsningen af udfordringer. Desuden at vi kan være bedre til at inddrage vores målgrupper og forstå vores omverdens behov, når vi arbejder med udvikling, hvilket der i høj grad er brug for i den verden, vi befinder os i, hvor eksempelvis miljø- og klimaproblematikken er på dagsordenen.

Hun læser Anvendt Matematik, fordi hun i fremtiden ønsker at kunne bidrage aktivt til at løse verdens klimaproblematikker.

Malene er yderligere medlem af Legendarisk IT-Netværk for Kvinder, forkortet LINK, som også arbejder på at få flere kvinder ind i branchen.

Lyst til at læse fysik, matematik eller nanoteknologi?

Disse uddannelser handler om de grundlæggende love, som universet og andre videnskaber bygger på, og om udvikling af nye løsninger på morgendagens problemstillinger. Du får mulighed for at fordybe dig i teorier og abstraktioner og at arbejde med konkrete problemstillinger og nyskabende løsninger.

Redaktionen afsluttet: 09.12.2019