Klimarobusthed

Bevillinger på 43 mio. kr. til SDU Climate Cluster skal gøre os mere klimarobuste

EU's Interreg-program har bevilget støtte til to SDU Climate Cluster-ledede projekter, der skal styrke fælles klimaindsatser i regionen.

Af Birgitte Svennevig, , 22-11-2023

Klimaforandringerne respekterer ikke landegrænser, og med fremtidens klimaekstremer for øje er der et stigende behov for mere samarbejde og koordinering af klimatilpasningsindsatser på begge sider af den dansk/tyske grænse.

Det arbejde har SDU Climate Cluster nu fået bevilget 43 mio. kr. til fra InterReg. Beløbet er fordelt på to projekter.

ClimatePol

Dette projekt vil fokusere på de interessenter, der beslutter og implementerer klimaløsningerne.

- Det politiske og adfærdsmæssige perspektiv er af afgørende betydning for at fremme og fremskynde implementeringen af klimatilpasningsinitiativer, siger professor Sebastian Mernild, leder af SDU Climate Cluster.

Projektet vil kortlægge, hvordan klimaet har ændret sig (1850-nu) og sandsynligvis vil ændre sig (nu-2100). Det vil også identificere de regionale, institutionelle drivere og barrierer for at håndtere klimaforandringer og tilpasning, der er på tværs af grænsen.

- Undervejs vil vi udvikle en række mikro-klimatiltag inden for f.eks. håndtering af regnvand og oversvømmelser ved kyster og boligområder i udvalgte danske og tyske kommuner og undersøge de regionale samfundsøkonomiske konsekvenser af disse missioner.

Yderligere vil projektet udvikle anbefalinger til lokale, regionale og nationale beslutningstagere, herunder politikere, repræsentanter fra offentlige institutioner, virksomhedsledere m.fl. Det bliver fx i form af en håndbog, en værktøjskasse og dannelsen af en klimaalliance på tværs af grænsen.

- Vi tror på, at det vil styrke den politiske bevidsthed, siger Sebastian Mernild.

Poseidon

Også i dag er der udfordringer med mangel på varselssystemer, digitale løsninger, velfungerende klimatilpasningstiltag og akut beredskab ved stigende vandstand.

Projektet vil bidrage til beskyttelse af borgere, infrastruktur og bygninger mod vandrelaterede klimaændringer med deraf følgende risiko for oversvømmelser, tørke og vandstandsstigninger.

Målet med Poseidon er at udvikle og teste praktiske klimatilpasningsløsninger på tværs af grænsen og vidensdele i et vandnetværk på tværs af grænsen. Løsninger vil blive udviklet dels i praktiske innovationssamarbejder, dels ved test på ”pilot sites”.

Med udgangspunkt i en kortlægning af innovationsbehovet i programregionen vil der blive udviklet og testet løsninger, der relaterer sig til kommunernes klimatilpasningsplaner og strategier.

Poseidon fokuserer på at skabe et attraktivt og troværdigt udbud af velfungerende og naturbaserede/tekniske klimatilpasningsløsninger, som kan opmuntre og inspirere beslutningstagere til at fremskynde implementeringen af klimatilpasningsinitiativer.

Både Danmark og Tyskland vinder ved at få bedre dokumentation af klimatilpasnings- koncepter samt brug af kunstig intelligens og hydrauliske modeller.

Redaktionen afsluttet: 22.11.2023