Nyheder fra Det Naturvidenskabelige Fakultet

• 12.05.2022

Nye, sunde søer i Danmarks natur

Der etableres mange nye søer i Danmark i disse år, og med det følger selvfølgelig et ønske om, at de skal være sunde og have en god vandkvalitet. SDU-biologer har fundet opskriften.

• 12.05.2022

Her er første billede nogensinde af det sorte hul i hjertet af vores galakse

Astronomer her netop præsenteret det første billede af det supertunge sorte hul i midten af vores egen galakse, Mælkevejen. Resultatet er et markant bevis på, at objektet rent faktisk er et sort hul, og giver værdifulde ledetråde om, hvordan disse giganter, som menes at befinde sig i centrum af de fleste galakser, fungerer.

• 02.05.2022

Hvordan laver man stamceller?

Mange har nok hørt om stamceller og deres enorme potentiale, fordi de både kan forny sig selv igen og igen - og erstatte lige nøjagtig den type celler, man måtte have brug for. Men hvor kommer stamceller egentlig fra? Og hvordan kan forskere lave nye stamceller? Vi har spurgt stamcelle-ekspert Helle Bogetofte Barnkob.

• 02.05.2022

Vil det Arktiske Ocean blomstre med nyt liv, når isen smelter?

Det Arktiske Ocean er et af de hurtigst opvarmende områder på jorden og er på vej mod at være isfri om sommeren. Selvom det har en række negative konsekvenser, giver det også nye muligheder for liv, argumenter biolog Karl Attard.

• 25.04.2022

Antibiotika svækker immunforsvar i generationer

Nyt studie viser, at zebrafisk kan få svækket deres immunforsvar, hvis en af deres forældre har været eksponeret for antibiotika. Et eksempel på, at antibiotika kan have uønskede effekter i flere generationer.

• 06.04.2022

Danmarks søer trues af stigende temperaturer

Danmarks søer er vigtige redskaber til at binde kulstof. Men i takt med de stigende temperaturer mister vi det redskab, viser et nyt studie. Så vi skal finde andre steder i den danske natur at binde kulstof, påpeger forsker.

• 05.04.2022

Revolutionerende værktøj kan give hurtigere vacciner mod fremtidens pandemier

Ny metode kan gøre udviklingen af vacciner og andre medicinske produkter mere end en million gange hurtigere. Og billigere. Og mere energibesparende.

• 04.04.2022

Mindeord for professor James W. Vaupel

Søndag den 27. marts 2022 døde Jim Vaupel efter et uventet og kort sygdomsforløb. Dermed mistede vores universitet og Danmark, ja hele verden, en førende demograf og aldringsforsker.

• 04.04.2022

Sæt drømmen om biodiversitet på pause i 10-20 år

Hvis vi tager landmandens lavtliggende marker ud af drift og lader naturen tage over, får vi mere biodiversitet, lyder det ofte. Korrekt, siger forsker; men vi hjælper biodiversiteten bedst ved at høste alt, der vokser op disse steder, de første 10-20 år.

• 30.03.2022

Giver Danmarks hav plus eller minus på klimakontoen?

Danmark er omgivet af hav, som kan optage CO2 og dermed nedbringe udslippet til atmosfæren - men havvand kan altså også frigive CO2. Iflg. biologerne Jakob Bang Rønning og Christian Furbo Reeder aner vi ikke, om danske farvande har plus eller minus på CO2 -kontoen. Derfor skal CO2 -udledningen fra danske farvande nu kortlægges.

• 21.03.2022

Endelig breder ålegræsset sig

Et videnskabeligt forsøg på at bringe ålegræsset tilbage til danske farvande har stor succes: Efter 2 år er der 70 gange flere ålegræsskud i Horsens Fjord.

• 17.03.2022

Får klimaændringerne mikrober til at producere mere metan?

Klimaændringer og menneskets aktiviteter er årsag til, at flere og flere mineralske partikler finder vej til naturen. Det sker fx som følge af erosion, tørkedannelse eller industriel afbrænding. Der findes mikrober, der trives med disse partikler og producerer metan i processen. Et nyt projekt har til formål at forstå, hvordan mikroberne interagerer via partiklerne, og hvordan det kan påvirke metankredsløbet.

• 11.03.2022

Hvad foregik der i den glemte hule i det hellige land?

På grund af både tilfældigheder og højpolitiske omstændigheder endte en kasse med fund fra en hule på vestbredden af Det Døde Hav i en museumskælder, hvor den blev glemt i 40 år. Nu giver nye videnskabelige analyser indblik i de 5.000 år, hulen har været brugt af mennesker.

• 07.03.2022

Hvordan gør gener os syge med diabetes og overvægt?

Når vi får en livsstilssygdom, skyldes det ofte en ændring i den måde, vores celler bruger vores gener på. Det forskes der massivt i, men iflg. molekylærbiolog Jesper Grud Skat Madsen peger resultaterne i forskellige retninger. Vi har spurgt ham, hvad det er, han ikke forstår.

• 02.03.2022

Cyber-ekspert: Hackere kan øge russernes opmærksomhed om krigen i Ukraine

Den russiske hær i Ukraine er et vanskeligt mål for hackere, vurderer Jacopo Mauro, der er ekspert i cyber-sikkerhed efter Ukraines opfordring til hjælp fra hackere i hele verden. Hacking af systemer, der påvirker almindelige russere, kan have større effekt.

• 25.02.2022

”Ingen har rigtigt interesseret sig for alle de døde”

Overalt i oceanerne flyder små døde dyr og vandmænd rundt. Men bliv ikke bekymret, uden alle disse flydende kadavere ville planeten ikke være et særlig rart sted at leve, er forskere begyndt at opdage. For de ser ud til at spille en vigtig rolle for transport og genanvendelse af kulstof og kvælstof på vores planet.

• 15.02.2022

Immunforsvaret hjælper også den raske krop

Har du også altid troet, at immunforsvaret først kommer på barrikaderne, når du bliver syg? Faktisk har immunforsvaret også travlt, når du er sund og rask, viser ny forskning; det hjælper dig f.eks. til at omdanne fedt til energi, når du faster.

• 09.02.2022

Gekko-inspireret robot gør forelæsningen mere levende

Firben som gekkoer og agamer har inspireret forskere til at udvikle et nyt robotstyret kamera, der kan gøre streamede forelæsninger mere levende.

• 18.01.2022

Studerende udfordrer 40 år gammel teori om galaksers dynamik og det mørke univers

Fysikere kan ikke forklare stjerners bevægelser i galakserne med de kendte fysiske love. Nu har fysikstuderende fra SDU vist, at en stædig, 40 år gammel teori må udelukkes.

• 10.01.2022

Nyt supermolekyle kan revolutionere videnskaben

SDU-forskere har skabt et kunstigt molekyle med superkræfter. Det har potentialet til at revolutionere nanoteknologien - og det kan forklare en af naturens fascinerende gåder; hvorfor har vi en højre hånd og en venstre hånd?

• 06.01.2022

Mikrober producerer ilt i mørket

Der ville ikke være ilt på Jorden, hvis solen ikke skinnede; sollys er et afgørende element i fotosyntesen. Men nu har forskere gjort den overraskende opdagelse, at ilt også bliver produceret uden sollys, og at det foregår i dybhavet. Og måske også i Mariager Fjord.