Forskningsenheden OPEN

Professor Kirsten Ohm Kyvik tilknyttet OPEN

Institutleder, lektor, ph.d. Kirsten Ohm Kyvik er den 1. juni ansat som ny professor med særlige opgaver ved Klinisk Institut på Syddansk Universitet og tilknyttet OPEN, med henblik på at fremme opbygningen af en epidemiologisk servicefunktion.

Kirsten Ohm Kyvik er i forvejen institutleder ved Institut for Regional Sundhedsforskning og 20 % lektor ved Epidemiologi, Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU. Hun er endvidere Master of Public Health fra Syddansk Universitet. Den 50-årige forsker tog sin lægevidenskabelige kandidateksamen ved Odense Universitet, nu Syddansk Universitet. Hun er ph.d. fra samme sted på en afhandling med titlen Etablering af en kohorte af tvillinger med henblik på belysning af Ætiologiske forhold ved insulin-krævende diabetes mellitus (IDDM). Som led i ph.d.-arbejdet har Kirsten Ohm Kyvik spillet en meget væsentlig rolle for udbygningen af det Danske Tvillingeregister og hendes forskning har i høj grad taget udgangspunkt i denne meget værdifulde kohorte. I alt er det blevet til over 168 peer review-artikler i internationale tidsskrifter og Kyviks artikler er højt citerede, gennemsnitlig 15 citationer per artikel, H-index 31.

Professoratet er en kombinationsstilling og tilknytningen til OPEN bliver 25 % af en fuldtidsstilling. Stillingen er tidsbegrænset, forløbig for en 5-årig periode. Kyvik fortsætter således som leder af Institut for Regional Sundhedsforskning og som lektor ved Institut for Sundhedstjenesteforskning.

Opgaverne ved OPEN bliver dels at opstarte nye kohorter, dels at hjælpe andre forskere i gang med epidemiologisk forskning.

Redaktionen afsluttet: 21.06.2010