Forskningsenheden OPEN

Millionbevilling fra Lundbeckfonden til SDU-forsker

Ane Fisker modtager bevilling til at forbedre børnevaccinationsprogrammet, så gavnlige effekter af vacciner i fremtiden udnyttes bedre

Ane Fisker, læge og lektor hos OPEN – Open Patient data Explorative Network forsker i vacciner med udgangspunkt i Bandim Health Projects i Guinea-Bissau. Hun er udvalgt til at modtage en af de nye Ascending Investigators-bevillinger på fem millioner kroner i årets uddeling af midler fra Lundbeckfonden.

Ane Fisker undersøger i sit forskningsprojekt, hvad rækkefølgen af vacciner og deres timing betyder for børns sundhed.
Hun tager udgangspunkt i Bandim Health Projects demografiske overvågningsplatform, et ”mini CPR- register” i det vestafrikanske land Guinea-Bissau.

- Effekten af børnevaccinationer på overordnet dødelighed ser i mange studier fra både Guinea-Bissau og andre lande ud til at afhænge af rækkefølgen som vaccinerne gives i, men det afspejles ikke i den måde, vaccinationsprogrammerne evalueres. Her måles dækningsgraden, det vil sige den andel som er vaccinerede, for alle spædbørnsvaccinerne ved 12 måneders-alderen og rækkefølgen af vaccinerne tillægges ringe vægt, fortæller Ane Fisker.

Rækkefølgen er vigtig
Vaccinationsprogrammer verden over indeholder både levende og ikke levende vacciner – og selvom immunforsvaret efter vaccination med begge typer vacciner gerne skulle forhindre, at man bliver syg af den sygdom, man vaccinerer mod, så tyder meget på, at effekterne på den generelle sundhed er vidt forskellig.

De levende vacciner ser ud til at beskytte meget bredere mod sygdom. Men denne effekt varer kun så længe den levende vaccine er den sidst modtagne vaccine.

-Det betyder, at rækkefølgen i hvilken vaccinerne gives, er vigtig for effekten på barnets sundhed – men rækkefølgen betyder ikke noget for den måde, man traditionelt har betragtet vaccinerne: om man får den ene eller anden vaccine først har, efter man har fået begge, ikke nogen stor effekt, forklarer Ane Fisker.

Hvordan kan vaccinerne virke endnu bedre?
Med bevillingen fra Lundbeckfonden vil Ane Fisker undersøge, om fundene fra Bandim Health Project kan overføres til forhold i resten af verden og om implementeringen kan ændres ved at promovere nye og forventede bedre indikatorer.

Desuden vil hun teste en planlagt ændring af vaccinationsprogrammet i et stort forsøg med henblik på at generere data, der kan forbedre fremtidens vaccinationsprogrammer og sikre, at beskyttelsen mod endnu en sygdom også resulterer i bedre sundhed.

Om Bandim Health Project:
Bandim Health Project (www.bandim.org) er en dansk-guineansk forskningsstation i Guinea-Bissau, som gennem de seneste 40 år har fulgt et udsnit af den guineanske befolkning. I dag følges mere en 200,000 personer gennemregelmæssige hjemmebesøg med henblik på at beskrive sundhed og overlevelse, samt faktorer forbundet hermed.

Redaktionen afsluttet: 04.11.2019