I løbet af din tid som ph.d.-
studerende, er der en lang række
forhold, som skal på plads -
og det kan være svært at finde rundt
i, når du ikke har prøvet det før.
Formålet med dette ph.d.-univers er
derfor at samle alle informationer ét
sted, så det forhåbentligt gør det
lettere for dig at gribe din forskeruddannelse an.
For mere generelle regler og retningslinjer gå til ph.d.-uddannelsen på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Praktisk information om:
Som ph.d.-studerende skal du gennemføre 30 ECTS-point gennem kurser og aktiviteter. Hvis du er på 4+4-ordningen, skal du tage 10 ECTS det første år, ellers 15 ECTS.
Obligatoriske kurser
Inden for det første år skal du tage:
- Introkursus (0,5 ECTS) – Introduktion til ph.d.-skolen. Afholdes typisk i marts og oktober fra kl. 9-14 (tilmelding via ph.d.-administrator).
- Videnskabsetik (2 ECTS) – Responsible Conduct of Research.
-
Du kan vælge mellem forhåndsgodkendte kurser eller ansøge om at få eksterne kurser godkendt.
Forhåndsgodkendte kurser
Disse kurser kræver ingen godkendelse og kan findes på fakultetets hjemmeside under For PhD students at the Department of Mathematics and Computer Science.
- Kurserne afholdes i forårs- og efterårssemestret.
- Alle ph.d.-kurser på listen er gratis.
Sådan tilmelder du dig
To gange om året sender SDU Uddannelse en e-mail med kursustilmelding:
- 20. november for forårets kurser.
- 20. maj for efterårets kurser.
- Tilmeldingen foregår via Studenterselvbetjeningenog er åben i 10 dage.
Hvis du starter din ph.d. uden for disse perioder, skal du tilmelde dig via SPOC (Single Point of Contact) under Uddannelsesjura & Registratur.
Kurser uden forhåndsgodkendelse
Ønsker du at tage et kursus, der ikke er forhåndsgodkendt, skal du:
- Indhente godkendelse fra Ph.d.-studieudvalget.
- Få underskrift fra både din vejleder og dig selv.
- Indsende ansøgning med kursusbeskrivelse til udvalgets formand.
Formular til ansøgning om godkendelse af kurser (.doc) -
Individuel Studieaktivitet (ISA)
En ISA giver dig mulighed for at arbejde med et emne, der ikke dækkes af eksisterende kurser.
- Godkendelse: Skal forhåndsgodkendes af Ph.d.-studieudvalget.
- ECTS: Kan give 5 eller 10 ECTS afhængigt af omfang.
- Emnevalg: Må ikke ligge for tæt på dit ph.d.-projekt.
- Vejledning: Din ISA-vejleder må ikke være din hovedvejleder.
Sådan registrerer du en ISA:
- Din vejleder sender en mail med en bedømmelse af din indsats til Ph.d.-skolen.
- Du videresender bedømmelsen for registrering i PhdWeb.
ISA-projekter tilmeldes ikke via SPOC.
ECTS-point for miljøskifte
Du kan også optjene ECTS-point for miljøskifte i stedet for arbejdstimer, hvis opholdet indebærer træning i nye metoder, teorier og/eller andre uddannelsesaktiviteter.
Man kan opnå 1 ECTS pr. uge op til maks. 15 ECTS i alt.
For at få ECTS-point skal ph.d.-studerende efter opholdet:
- Skrive en kort rapport (5-10 sider).
- Holde en mundtlig præsentation med en intern censor til stede.
Det er ikke muligt at få både arbejdstimer og ECTS-point for miljøskiftet – kun én af delene.
Sådan får du ECTS-point for miljøskifte
Efter dit miljøskifte skal du sende en bekræftelse fra værtsinstitutionen til Ph.d.-skolen. Vedlæg en udtalelse fra din vejleder om din mundtlige præsentation baseret på rapporten samt en erklæring fra instituttet, der bekræfter, at du ikke har modtaget arbejdstimer for miljøskiftet.
Send det hele til Ph.d.-skolen (natphd@sdu.dk), som godkender og registrerer dine ECTS-point i systemet.
Læs mere om, hvordan du får ECTS for miljøskifte på side 25 i Rules and regulations for the PhD Programme at the Faculty of Science (PDF).
Deltagelse i konferencer
Du kan optjene ECTS ved at deltage i konferencer, hvis du præsenterer et oplæg eller en poster.
- ECTS: 3 point pr. konference (maks. 6 ECTS i alt).
- Krav: Du skal være førsteforfatter.
- Dokumentation:
- Konferenceprogram med dit navn og præsentationstitel.
- Acceptmail for din præsentation.
Ikke-aktiv deltagelse i konferencer giver ikke ECTS.
Eksterne kurser og sommerskoler
Kurser fra andre universiteter kan godkendes efter ansøgning.
ECTS-vurdering baseret på kursusvarighed:
- 1 uge = 4,5 ECTS
- 2 uger = 7,5 ECTS
- 3 uger = 10,5 ECTS
- 5 uger = 15 ECTS
Sommerskoler
- Minimum 40 timer/uge.
- Første uge giver 4,5 ECTS, derefter 3 ECTS pr. uge.
Danskkursus for internationale studerende
- Bestået kursus giver 3 ECTS.
Læs evt. mere om universitetets danskkurser.
Formular til ansøgning om godkendelse af kurser (.doc) -
ECTS-point registreres i PhdWeb, men afhænger af kurset:
- Forhåndsgodkendte kurser: Registreres automatisk efter beståelse.
- ISA og eksterne kurser: Dokumentation sendes til Ph.d.-skolen for registrering.
- Kurser på andre universiteter: Ikke automatisk registreret – du skal indsende kursusbevis til natphd@sdu.dk.
Ansøgninger om godkendelse af aktiviteter, der giver ECTS – herunder kurser, workshops, konferencer, se afsnit 8.3, 8.4 og 8.5 i Rules and regulations for the PhD Programme (PDF) – skal ske, FØR de finder sted.
Husk at ansøge i god tid, da det kan tage tid at få din ansøgning behandlet af Ph.d.-studieudvalget og fakultetet.
Med andre ord: Husk at ansøge om godkendelse af eksterne kurser og aktiviteter, før de finder sted.
Som del af din ph.d.-uddannelse skal du udføre 300 timers videnformidling. Disse timer skal registreres i Smartreg og godkendes af ph.d.-studieudvalget på instituttet. Hvis du er ansat på instituttet som ph.d.-studerende, skal du også udføre 840 arbejdstimer.
Disse timer skal også registreres i Smartreg og godkendes af institutlederen.
Det er dit ansvar løbende at registrere dine aktiviter i Smartreg.
Arbejdstimer
Faste satser for arbejdstimer for ph.d.-studerende på IMADA:
OPGAVE | ARBEJDSTIMER |
Undervisning | |
Undervisning (inkl. øvelseshold) | Konfrontationstimer x 3,5 |
Rettelse af skriftligt eksamensarbejde1 | Antal timer brugt2 |
Outreach | |
Outreach-opgaver | Ingen fast sats – afgøres individuelt2 |
Vejledning2 | |
Bachelorprojekt (medvejleder) | 152 |
Kandidatspeciale 30 ECTS (medvejleder) | 252 |
Kandidatspeciale 60 ECTS (medvejleder) | 352 |
Masterprojekt (medvejleder) | 152 |
Individuel studieaktivitet/ISA (medvejleder) | 1 x [antal af ECTS]2 |
Formidling3 | |
Præsentation af videnskabelig poster (eksternt) | 02 |
Præsentation <40 min. (ekstern) | 02 |
Præsentation <40 min. (ekstern) anden gang | 02 |
Præsentation <40 min. (ekstern) tredje gang | 02 |
Præsentation <40 min. (ekstern) fjerde+ gang | 02 |
Præsentation >40 min. (ekstern) | 02 |
Præsentation >40 min. (ekstern) anden gang | 02 |
Præsentation >40 min. (ekstern) tredje gang | 02 |
Præsentation >40 min. (ekstern) fjerde+ gang | 02 |
Præsentation (intern) | 02 |
Studieophold i udlandet | |
Studieophold i udlandet eller miljøskifte | 5,38 x [antal uger] min. 22 timer, max. 280 timer |
Udvalg, bestyrelser og råd | |
Det Naturvidenskabelige Ph.d.-udvalg | 10 timer per semester2 |
Ph.d.-studieudvalget på instituttet | 10 timer per semester2 |
Philos-udvalget | 70 timer per år2 |
1: Mindre retteopgaver er en del af standardforberedelsen. Ved større retteopgaver kan den ansvarlige underviser søge assistance fra en ph.d.-studerende. Hvis en ph.d.-studerende hjælper med dette, skal det maksimale antal timer godkendes på forhånd (dvs. før opgaven udføres) mellem institutlederen og den ansvarlige underviser.
2: Alle dine timer skal godkendes skriftligt på forhånd (dvs. før opgaven udføres) mellem institutleder og din vejleder for at give arbejdstid.
3: Delt vejledning = delt timeantal.
Videnformidlingtimer
Faste satser for videnformidling for ph.d.-studerende på IMADA:
OPGAVE | VIDENFORMIDLING |
Undervisning | |
Undervisning (inkl. øvelseshold) | Konfrontationstimer x 3,5 |
Vejledning1 | |
Bachelorprojekt (medvejleder) | 155 |
Kandidatspeciale 30 ECTS (medvejleder) | 255 |
Kandidatspeciale 60 ECTS (medvejleder) | 355 |
Masterprojekt (medvejleder) | 155 |
Individuel studieaktivitet/ISA (medvejleder) | 1 x [antal af ECTS] |
Formidling2 | |
Præsentation af videnskabelig poster (eksternt)3 | 30 timer4 |
Præsentation <40 min. (ekstern) | 30 timer4 |
Præsentation <40 min. (ekstern) anden gang | 15 timer4 |
Præsentation <40 min. (ekstern) tredje gang | 7,5timer4 |
Præsentation <40 min. (ekstern) fjerde+ gang | 3 timer4 |
Præsentation >40 min. (ekstern) | 50 timer4 |
Præsentation >40 min. (ekstern) anden gang | 25 timer4 |
Præsentation >40 min. (ekstern) tredje gang | 12,5 timer4 |
Præsentation >40 min. (ekstern) fjerde+ gang | 5 timer4 |
Præsentation (intern) | 5 timer4 |
Studieophold i udlandet | |
Studieophold i udlandet eller miljøskifte | 0 |
Udvalg, bestyrelser og råd | |
Det Naturvidenskabelige Ph.d.-udvalg | 0 |
Ph.d.-studieudvalget på instituttet | 0 |
Philos-udvalget | 0 |
1: Delt vejledning = delt timeantal
2: For relevant og uddybende information om og regler for beregning af videnformidling se afsnit 10.1 på side 26 i Rules and regulations for the PhD Programme at the Faculty of Science (PDF).
3: Ekstern = uden for Syddansk Universitet.
4: Skal altid indskrives i Smartreg for godkendelse af Ph.d.-studieudvalget på Institut for Matematik og Datalogi. Det drejer sig primært om foredrag og posters på konferencer, eksterne og interne foredrag.
Bemærk, at når du indtaster oplysningerne i Smartreg, skal du huske også at uploade din dokumentation for din ansøgning i form af:
- invitationsbrev, accept af foredrag/plakat, deltagerbevis.
- konferenceprogram, hvor du optræder som taler/oplægsholder.
Som ph.d.-studerende på IMADA varierer din finansiering afhængigt af stipendiet og den specifikke bevilling. Dette påvirker dine ressourcer til kurser, konferencer, forskningsophold og andre udgifter tilknyttet din forskeruddannelse.
Stipendier og finansiering
Dit stipendium kan være:
- Fuldt finansieret gennem universitetet eller en ekstern bevilling.
- Delvist finansieret, hvor du selv skal sikre yderligere midler.
Underlagt forskellige kontraktlige vilkår, skatteforhold og eventuelle tillæg til rejser eller udstyr.
Forskellene betyder, at de økonomiske vilkår varierer, selv inden for samme forskningsgruppe. Det betyder samtidig, at din ansættelse og finansiering selvfølgelig har en indvirkning på, hvad du kan forvente i forhold til ressourcer til kurser, konferencer, seminarer og forskningsophold og de mange andre udgifter tilknyttet din forskeruddannelse.
Tal med din vejleder for at forstå din specifikke situation.
Studierejser og udstyr
IMADA kan støtte din studierejse, indkøb af nødvendigt udstyr og kurser efter individuel godkendelse. Der er ikke en fast tildeling, da beløbet afhænger af instituttets retningslinjer og evt. ekstern finansiering. Alle udgifter i den forbindelse skal godkendes af din vejleder og institutleder samt overholde SDU’s regler.
Vigtigt: Du har ansvaret for at bruge midlerne fornuftigt, sørge for at dække dit obligatoriske miljøskifte og sikre, at alle indkøb overholder SDU’s bestemmelser.
Ekstern finansiering og fondsmidler
Hvis du er eksternt finansieret, skal rejseudgifter typisk afregnes via det eksterne projektnummer. Spørg din vejleder eller instituttets økonomimedarbejder for vejledning.
Hvis din finansiering ikke kan dækker dine udgifter, kan du ansøge om eksterne fondsmidler. Det er en tidskrævende proces, der ofte kræver:
- En god projektbeskrivelse
- Mange ansøgninger
- Op til 6 måneders ventetid på svar
Tip: Fakultetets External Relations Team har en liste over mindre kendte danske fonde, der støtter ph.d.-studerende.
Har du spørgsmål? Kontakt din vejleder eller instituttets økonomimedarbejder for yderligere vejledning.
Hvad er buddy-ordningen?
Buddy-ordningen på Institut for Matematik og Datalogi skal hjælpe nye ph.d.-studerende med at få en god start på deres ph.d.-forløb og ophold. Formålet er at sikre en smidig integration på instituttet og universitetet, give kollegial vejledning og opbygge et støttende netværk.
En buddy hjælper med praktisk og social onboarding og giver indsigt i dagligdagen, så nye ph.d.-studerende hurtigt føler sig velkomne og tilpas.
Hvordan udpeges en buddy?
Når en ny ph.d.-studerende begynder, kan vejlederen vælge en buddy, som matcher den nye ph.d.-studerendes forskningsområde.
En buddy er en erfaren ph.d.-studerende med mindst ét semesters erfaring, og for internationale studerende anbefales det, at buddyen også har erfaring med at finde sig til rette i Danmark.
Tilpasning og spørgsmål
Buddyens rolle og opgaver kan justeres efter behov og aftale med vejlederen.
-
En buddy fungerer som en kilde til praktisk information og støtte. Her er nogle eksempler på mulige opgaver:
Før ankomst:
- Tag kontakt til den nye ph.d.-studerende og introducer dig selv.
- Aftal et møde på den første arbejdsdag.
På ankomstdagen:
- Mød den nye ph.d.studerende ved behov (f.eks. på letbanestationen eller parkeringspladsen).
- Giv en rundvisning på instituttet – fx kontor, køkken, mødelokaler og printere.
- Introducer personen til forskergruppen og kolleger.
- Spis frokost sammen.
- Fortæl om SDU’s personalegoder og sociale aktiviteter som fx IMADA’s kageklub.
Dagligdagen:
- Gør den nye medarbejder opmærksom på forskninggruppens skrevne og uskrevne regler.
- Forklar basale ting som kontortider og transportmuligheder og fx brug af SDU Maps.
- Informer om undervisningssystemer som Smartreg og itslearning.
- Fortæl om ph.d.-kurser.
- For internationale studerende: Introducer dansk arbejdskultur, herunder arbejdstider, ferie, traditioner og sociale arrangementer.
Opfølgning:
- Tjek ind efter den første måned, de første tre måneder og det første år for at sikre, at alt går godt.
Spørgsmål kan rettes til ph.d.-administratoren.
Instituttet ønsker at være en fysisk og psykisk sund arbejdsplads. Vi ser stress som en fælles udfordring og et fælles ansvar.
Derfor opfordrer vi dig til aktivt at tage ansvar for at fremme trivsel og forebygge stress i din hverdag.
Nedenfor kan du finde hjælp, hvis du oplever tegn på stress.
De tre stress-zoner
Stress er en fysisk og psykisk reaktion på overbelastning. Stress er ikke altid usundt. For at gøre det lettere at tale om trivsel, overbelastning og stress kan man grundlæggende inddele stress i tre zoner: Grøn-, gul- og rød zone.
-
Selv når vi trives og har det godt, er det naturligt at opleve korte perioder med stress. Så længe stressen er midlertidig, er det en passende reaktion, der hjælper os med at overvinde anstrengelser.
Hvad du kan gøre for at fremme trivsel og forebygge stress
- Tal med din(e) vejleder(e) om at afstemme forventninger – både når du påbegynder dit ph.d.-projekt, og løbende gennem hele ph.d.-forløbet. Læs mere om forventningsafstemning her.
- Lav en oversigt og en tidsplan for dit ph.d.-projekt. Bemærk, at SDU tilbyder kurser i, hvordan du planlægger og administrerer et ph.d.-projekt.
- Tal regelmæssigt med din(e) ph.d.-vejleder(e) om, hvordan du håndterer dit projekt, og forsøg at adressere potentielle problemer tidligt – eller endda før de opstår.
- Husk at holde kontakt med din ph.d.-vejleder(e), selv hvis en af jer opholder sig i udlandet. I kan for eksempel planlægge ugentlige Zoom-møder for at sikre fremdrift i projektet og for at sikre, at jeres forventninger stadig er afstemt.
- Husk, at det er dit ph.d.-projekt. Det er derfor vigtigt, at du tager aktivt ansvar ved at tale med din vejleder, hvis specifikke krav eller opgaver er urimelige eller for krævende. Drøft krav og deadlines regelmæssigt.
- Prioritér og planlæg aktiviteter, der giver dig energi, f.eks. dyrk din yndlingssport, gå ud med venner, spil guitar eller gør noget, du nyder. Lær at slappe af, f.eks. ved at øve afspændingsteknikker som yoga, meditation eller mindfulness. Fakultetet tilbyder fysiske mindfulness-sessioner, og du kan læse mere om sessionerne her.
- Bidrag til at skabe en positiv og social kultur på dit institut og i din forskningsgruppe, for eksempel ved at spise frokost med dine kolleger og deltage i sociale aktiviteter og arrangementer.
- Opbyg og vedligehold dit sociale netværk – både professionelt og privat. Siden Mød andre ph.d.-studerende og kollegaer har links til forskellige foreninger og aktiviteter.
- Pas på dig selv og oprethold en sund livsstil: spis sundt, få nok søvn og motionér regelmæssigt.
- Lær om stress og stressreaktioner, og brug denne viden til at forebygge stress.
-
Lange perioder med stress kan udløse en række fysiske og psykiske symptomer, som kan have en negativ indvirkning på din arbejdsevne og dit helbred.
Opdag og reager på usund stress
- Tag dine symptomer alvorligt, og reager på dem. Tal med en person i dit sociale netværk, som du stoler på, og som du ved kan og vil støtte og hjælpe dig.
- Prøv at identificere, hvad der stresser dig, og hvad der eventuelt kan gøres for at mindske det.
- Hvis det er muligt, så prioriter dine arbejdsopgaver. Hvad er vigtigt, og hvad kan vente? Det er en god idé at gøre dette sammen med din(e) vejleder(e).
- Tal med din(e) ph.d.-vejleder(e) og søg støtte i forhold til potentielle problemer i dit projekt, som kan bidrage til stress.
- Husk, at det er dit ph.d.-projekt. Det er derfor vigtigt, at du tager aktivt ansvar ved at tale med din vejleder, hvis specifikke krav eller opgaver er urimelige eller for krævende. Drøft krav og deadlines regelmæssigt.
- Hvis dine symptomer er vedvarende eller alvorlige, bør du kontakte din læge, SDU’s psykologiske rådgivningstjeneste (se punktet nedenfor), instituttet og din(e) vejleder(e).
- SDU har en aftale med Falck, en sundhedsrådgivningsvirksomhed, om at tilbyde psykologisk rådgivning til alle SDU-medarbejdere. Det er muligt at modtage psykologisk rådgivning både på dansk og engelsk. Klik her for at læse mere om den psykologiske rådgivningstjeneste.
- Prioritér og planlæg aktiviteter, der kan reducere stress og give dig energi, f.eks. at tale ansigt-til-ansigt med nogen i dit sociale netværk, bruge afspændingsteknikker som yoga, meditation eller mindfulness, eller dyrke din yndlingssport.
- Pas på dig selv og oprethold en sund livsstil: spis sundt, få nok søvn og motionér regelmæssigt.
- Lær om stress og stressreaktioner, og brug denne viden til at forebygge stress.
- Du kan finde mere information om work-life balance her.
-
Hvis din stress ikke reduceres og balancen genoprettes, kan stress få mere alvorlige konsekvenser og udgøre en reel trussel mod både dit helbred og din arbejdsevne. Selv om stress påvirker dig, spiller dine omgivelser også en vigtig rolle. Der er faktorer både i dit privatliv og i dit arbejdsliv, som enten kan forværre eller hjælpe med at beskytte mod stress.
Håndtering af nedsat arbejdsevne og sygdom som følge af langvarig stress
- Hvis dine symptomer er vedvarende eller alvorlige, skal du kontakte din læge, SDU’s psykologiske rådgivningstjeneste (se punktet nedenfor), instituttet og din(e) vejleder(e).
- SDU har en aftale med Falck, en sundhedsrådgivningsvirksomhed, om at tilbyde psykologisk rådgivning til alle SDU-medarbejdere. Det er muligt at modtage psykologisk rådgivning både på dansk og engelsk. Klik her for at læse mere om den psykologiske rådgivningstjeneste.
- Lyt til din læges og/eller psykologens rådgivning vedrørende fuldtid/deltid sygeorlov. Du kan finde mere information om sygefravær her.
- Når du vender tilbage efter en sygeorlov, bør du bede din læge og/eller psykolog om rådgivning om, hvordan du kan fortsætte dit ph.d.-projekt, og hvordan du bedst kan genoptage arbejdet i et passende tempo.
- Tal med din(e) vejleder(e) om denne rådgivning, og få hjælp til at planlægge dine arbejdsopgaver i overensstemmelse med din læges/psykologs anbefalinger.
- Pas godt på dig selv og din krop. Prioritér og planlæg aktiviteter, der kan reducere stress og give dig energi, og forsøg at opretholde en sund livsstil: spis sundt, få nok søvn og motionér regelmæssigt.
- Brug dit sociale netværk til at få støtte.
Hjælp og rådgivning
Hvis du oplever andre fysiske eller psykiske arbejdsproblemer, kan du kontakte instituttets arbejdsmiljørepræsentant eller ph.d.-administrator samt universitetets psykologiske rådgivning anonymt.