Navnenyt

Ny professor i sygepleje ved Ortopædkirurgi på Kolding Sygehus og Syddansk Universitet

Sygeplejerske Lisbeth Uhrenfeldt er pr. 1. maj 2022 udnævnt til professor i sygepleje på Ortopædkirurgi på Kolding Sygehus og Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet.

Udover at være tværgående vejleder for ph.d.-studerende med kvalitative metoder i fokus skal hun også lave lokale opgaver i afdelingen i Kolding. Og det er et arbejde, hun glæder sig til at tage fat på.

- Den her invitation til arbejdet i Ortopædkirurgi er noget, jeg glæder mig meget over. Det er nemlig noget, der ligger tæt på det, der er min hovedinteresse. Efter seks år som professor har jeg arbejdet mig frem til at være meget interesseret i udskrivelse af kirurgiske patienter. Og det passer perfekt med det forestående arbejde, så jeg ser frem til at komme i gang, siger Lisbeth Uhrenfeldt, der allerede er blevet taget godt imod af afdelingsledelsen på trods af, at den officielle start først er 1. maj.

På Ortopædkirurgi skal Lisbeth Uhrenfeldt blandt andet arbejde med inddragelse af patienter og pårørende i processen på sygehuset. Det er noget, hun har stor erfaring i. Netop nu er hun faktisk i gang med et stort EU-studie på tværs af fem lande og 11 universiter i Europa. Studiet bliver afsluttet i 2023, og indtil da er Lisbeth Uhrenfeldt kun tilknyttet Kolding Sygehus på halv tid. Men det forhindrer ikke professoren i at have masser af gode tanker og idéer til arbejdet på Ortopædkirurgi.

- Jeg er meget interesseret i samarbejdet med pårørende. De skal inddrages, da studier viser, at det hjælper, når pårørende bliver inddraget i processen. De kan hjælpe med at huske ting og få patienten i gang. Men det er vigtigt at sige, at jeg ikke kommer ind og vil ændre en hel masse. Min rolle skal være at understøtte de gode tiltag, der allerede er i gang og nogle gange hjælpe med at få nogle nye øjne på, siger hun.

Privat bor Lisbeth Uhrenfeldt i Skørping midt i Rold Skov med sin mand, der er erhvervsaktiv advokat i Aalborg. De har sammen tre voksne sønner, der alle er flyttet hjemmefra.

Mød forskeren

Sygeplejerske Lisbeth Uhrenfeldt er pr. 1. maj 2022 udnævnt til professor i sygepleje på Ortopædkirurgi på Kolding Sygehus og Institut for Regional Sundhedsforskning, SDU.

Nyheder fra Sundhedsvidenskab
Sund nyhedsbrev