Skip to main content

Mød fem alumner fra Market and Management Anthropology

Her kan du møde fem alumner fra Market and Management Anthropology (MMA). Alumnerne fortæller både om studietiden på SDU og om deres nuværende karriere, hvor de bl.a. arbejder i analysevirksomheder og NGO’er.

Camilla Bratsbjerg

“MMA giver dig den metodiske og teoretiske baggrund ift. at komme videre indenfor mange andre samfundsvidenskabelige kandidatuddannelser.”

Camilla Bratsbjerg
Uddannet: Bachelor i Market and Management Anthropology i 2015
Stilling: Programme Officer ved International Media Support

 

Uddannelsen

Jeg valgte Market and Management Anthropology for at få det antropologiske og internationale aspekt med i bagagen. Uddannelsen er samtidig business-orienteret, og jeg kunne derfor se mange karrieremuligheder med MMA’en.

På femte semester tog jeg på udveksling i Sri Lanka. Her fik jeg mulighed for at udføre et halvt års feltarbejde, mens jeg var tilknyttet University of Colombo. Det var fedt at være en del af miljøet på universitetet og samtidig få lov til at lave et feltarbejde, som jeg var interesseret i.

Karriere

I dag er jeg ansat i en NGO i København, der hedder International Media Support (IMS), som arbejder for at styrke ytrings- og pressefrihed og medier i udviklingslande eller konfliktramte områder. Nu arbejder jeg primært med projekter om mis- og disinformation og hadtale i Myanmar, og jeg skulle have været udstationeret i Myanmar, hvis ikke der var coronarestriktioner.

Jeg har taget en kandidat i Global Development, hvor jeg skrev mit speciale i samarbejde med UNFPA, en FN-organisation, der beskæftiger sig med reproduktiv sundhed og ligestilling. Market and Management Anthropology giver dig den metodiske og teoretiske baggrund ift. at komme videre indenfor mange andre samfundsvidenskabelige kandidatuddannelser.

Rie Phillips

“Jeg bruger helt bestemt det, jeg har lært på MMA hver eneste dag i mit arbejde.”

Rie Phillips
Uddannet: Bachelor i Market and Management Anthropology i 2015
Stilling: Head of Project Management Operations hos Bilendi


Uddannelsen

Jeg valgte Market and Management Anthropology, bl.a. fordi jeg godt kunne lide kombinationen mellem den antropologiske og den markedsorienterede tilgang. Jeg synes, der var et højt fagligt niveau på uddannelsen, og det var tydeligt, at alle brændte for faget, så der var mange gode diskussioner i undervisningen.

En anden grund til mit studievalg var udlandsopholdet. Jeg var i Kampala i Uganda, hvor jeg studerede Westernizations indflydelse på kønsroller blandt ugandiske unge. Det var rigtigt spændende, fordi det ikke var et klassisk udlandsophold, men at man også kommer til at lave feltarbejde.

Karriere

I dag er jeg ansat hos Bilendi, hvor vi laver markedsundersøgelser, især kvantitative undersøgelser online. Jeg startede som projektleder og er i dag Head of Project Management Operations, hvor jeg er leder for et team på 10.

Fordi jeg arbejder med markedsundersøgelser, er der helt klart en stor kobling til dét, jeg har lært på MMA’en. Bilendi er samtidig en international virksomhed, så jeg trækker på den antropologiske viden om kulturforskelle fra studiet, når jeg skal samarbejde med kontorer eller kunder i udlandet. Jeg bruger helt bestemt det, jeg har lært på MMA hver eneste dag i mit arbejde.

 

Max Klinkby

”Market and Management Anthropology er et spændende studie, hvor du lærer at udfordre status quo og tænke ud af boksen.”

Max Klinkby-Silver
Uddannet: Bachelor i Market and Management Anthropology i 2018
Stilling: Medejer af produktionsselskabet ELS Production

 

Uddannelsen

Jeg valgte at studere Market and Management Anthropology, som er en lidt anderledes uddannelse med vægt på mennesker og kommunikation på tværs af grænser.

Market and Management Anthropology er et spændende studie, hvor du lærer at udfordre status quo og tænke ud af boksen. Jeg var imponeret over, hvor dygtige underviserne var, særligt i business-disciplinerne.

Karriere

Jeg er medejer af videoproduktionsselskabet, ELS Production, hvor jeg er ansvarlig for salg. Vi laver film og marketingmaterialer til virksomheder. Da vi startede op i 2018, havde vi 10-15 kunder, hvor vi i 2020 havde tæt på 100 kunder.

Market and Management Anthropology har lært mig ikke at tænke så firkantet, når det handler om at finde den bedste løsning til en kunde.

 

Caroline Philip Juul

”På uddannelsen lærer du om kulturteori og den antropologiske metode, i kombination med fag som økonomi og markedsføring, for fx at forstå kulturelle adfærds- og forbrugsmønstre.”

Caroline Philip Juul
Uddannet: Bachelor i Market and Management Anthropology i 2015
Stilling: Senior Consultant i Epinion

 

Uddannelsen

Jeg valgte Market and Management Anthropology, fordi jeg både var interesseret i mennesker og kulturer, men også i økonomi og forretningsforståelse. På uddannelsen lærer du om kulturteori og den antropologiske metode, i kombination med fag som økonomi og markedsføring, for fx at forstå kulturelle adfærds- og forbrugsmønstre.

På femte semester var jeg i Istanbul og undersøgte samspillet mellem islam og kapitalisme, og hvilke dynamikker, der er på spil i det felt. Allerede dér fik jeg mulighed for at anvende de metoder og den teori, jeg lærte på studiet, i praksis. Det, at komme ud og møde folk og selvstændigt undersøge en problematik, som jeg selv havde valgt at dykke ned i, var rigtig spændende.

Karriere

I dag er jeg Senior Consultant i analysevirksomheden Epinion. Her fik jeg foden inden for, da jeg for snart fire år siden var i praktik som en del af min kandidat i Markedsantropologi på SDU.

Når jeg skal indsamle data omkring borgere og forbrugere, bruger jeg de værktøjer og metoder, jeg har lært på MMA. De er både nyttige ift. at strukturere det rette projektdesign, gennemføre indsamlingen af data og især, når det gælder om at analysere og identificere mønstre i store datamaterialer.

René Tolstrup Rohde

“De undervisere og det pensum, der er på MMA, har været den stærkeste videnskabelige og faglige grundsten, jeg har fået.”

René Tolstrup Rohde
Uddannet: Bachelor i Market and Management Anthropology i 2015
Stilling: Global Brand and Communications Lead hos startuppen SOUNDBOKS

 

Uddannelsen

Det faglige miljø på Market and Management Anthropology er enormt stærkt. De undervisere og det pensum, der er på uddannelsen, har været den stærkeste videnskabelige og faglige grundsten, jeg har fået. MMA var udfordrende, men jeg har stor respekt for, hvordan studiet er skruet sammen på, da der både er den markedsorienterede og antropologiske del.

Vi var på feltarbejde i et helt semester i udlandet, hvilket var fantastisk. I modsætning til andre marketinguddannelser, er der på MMA et bredere udsyn, fordi man ikke kun kigger på f.eks. USA, men også ikke-vestlige kulturer.

Karriere

I dag er jeg Global Brand and Communications Lead hos SOUNDBOKS, en startup, som udvikler og sælger højtalere. Det var faktisk en medstuderende, der gjorde mig opmærksom på jobbet. Min opgave er at udvikle kommercielle planer og marketingkampagner, der ræsonnerer på tværs af nationale kulturer, men også dybt nede i subkulturer.

Vi prøver at få skabt et tæt forhold med de rigtige kundesegmenter, og der gør jeg god brug af de perspektiver, jeg har fået på Market and Management Anthropology. Det at kunne se problemstillinger fra både et kommercielt perspektiv og et mere blødt antropologisk perspektiv gør, at jeg føler mig godt klædt på til at tackle komplekse opgaver.


Vil du vide mere om Market and Management Anthropology, så tag et kig på uddannelsens hjemmeside her.

 

Interviews udgivet april 2021


Sidst opdateret: 04.05.2021