Ny måde at afsløre ecstasy på

Egentlig er ambitionen at bygge molekylære maskiner, men undervejs har molekylerne vist forskerne en måde at afsløre ecstasy på. Det kan føre til mere pålidelige narkotests.

Af Birgitte Svennevig, birs@sdu.dk

Forskere på SDU og spanske Polytechnic University of Valencia and the Biomedical Research Networking Center in Bioengineering, Biomaterials & Nanomedicine (CIBER-BBN) har opdaget en ny metode til at registrere ecstasy, som er ekstremt pålidelig og simpel at bruge.

Iflg. forskerne kræver mange af de test-metoder, der anvendes i dag, ofte brug af avancerede instrumenter, som står i et laboratorium eller er dyre at anskaffe sig. Ofte kan der også være ventetid på svaret. Og så er det et tilbagevendende problem, at mange metoder lidt for ofte melder ”false positive” – altså giver besked om, at den testede person har taget ecstasy, selvom senere prøver viser, at det ikke er tilfældet.

- Det er vores indtryk, at der er brug for mere pålidelige, mere brugervenlige og mindre omkostningstunge tests. Den særlige styrke ved vores metode, at den kan detektere selv meget små mængder, siger professor i kemi Jan O. Jeppesen, Syddansk Universitet.

1 gram i 1000 liter vand

Forskerkollegerne Ramón Martínez-Máñez og Félix Sancenón fra Polytechnic Univeristy of Valencia and the CIBER-BBN siger:

- Vi har opdaget, at en bestemt molekylær aktivitet med næsten 100 pct. sikkerhed kan detektere selv meget små mængder af ecstasys aktive stof, MDMA. Den viden kan man bruge til at konstruere nogle billige tests, som er lette at transportere og ikke mindst lette at anvende.

Forskernes nye metode kan detektere en opløsning, der svarer til 1 gram MDMA i 1000 liter vand.

De har nu publiceret deres opdagelse og metode i tidsskriftet Chemical Communications, Royal Society of Chemistry.

Molekyler kan bruges som maskiner

Jan O. Jeppesen og hans forskningsgruppe på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci arbejder med at forstå og konstruere dele til molekylære maskiner - næsten ufatteligt små maskiner, der drives af molekylers bevægelse.

Og det var i forbindelse med det arbejde, at molekylers evne til at detektere MDMA åbenbarede sig.

Det er et forskningsområde, som tiltrækker sig stor opmærksomhed over hele verden, og Nobelprisen i 2016 gik til Kemikerne Jean-Pierre Sauvage, J. Fraser Stoddart og Bernard L. Feringa for deres arbejde med at bygge maskiner på molekylært plan.

Alle computere i verden vil fylde et halvt gram

Perspektiverne i molekylære maskiner er store, siger Jan O. Jeppesen:

- I det øjeblik, man lader en molekylær maskine erstatte fx en elektrisk maskine, får man en ekstremt meget mindre maskine at arbejde med. Det illustreres af dette tankeeksperiment: Hvis man antager, at seks milliarder mennesker på kloden hver har 10 computere af en eller anden art, så vil de computere fylde enormt meget. Hvis man kunne bruge molekyler til at erstatte al denne computer teknologi, ville den molekylære teknologi kun fylde et halvt gram.

Sådan virker testen

Man starter med en stor kugle, der er sammensat af atomer. Den er simpel at lave. Kuglen er porøs og har en masse huller, så man kan fylde den op med mindre molekyler.

I dette tilfælde fylder man kuglen med molekyler, som er konstrueret til at lyse op, hvis de kommer i kontakt med stoffet MDMA (methylenedioxymethamphetamin), som er det aktive stof i ecstasy.

Når der ikke er MDMA i nærheden, kan molekylerne ikke komme ud af kuglen. Uden på kuglen sidder en slags arm, som kan åbne for kuglen, hvis MDMA kommer forbi. Når kuglen åbnes sig, strømmer de selvlysende molekyler ud og kan blive detekteret af en sensor.

Kuglen åbner sig kun ved kontakt med MDMA, og den åbner sig ved selv meget små koncentrationer af MDMA.

Forskerkontakt

Professor og forskningsleder Jan Oskar Jeppesen. Email: joj@sdu.dk. Tlf. 6550 258.

gå til profil

Redaktionen afsluttet: 08.05.2017