Punkterede cellemembraner fører til forhøjet blodtryk

Forskere fra Syddansk Universitet har nu kortlagt, hvordan et muteret protein kan føre til huller i et protein i en celles membran. Sådanne huller forårsager forhøjet blodtryk, og opdagelsen kan nu føre til ny og bedre medicin mod forhøjet blodtryk.

Forhøjet blodtryk kan have mange årsager – en af dem er et bestemt muteret protein. Nu er det lykkedes forskere fra Syddansk Universitet at aflure helt præcist, hvad det muterede protein sætter i gang af uheldige begivenheder i den menneskelige organisme.

”Den viden kan nu danne grundlang for ny og bedre medicin mod forhøjet blodtryk”, mener ledende forsker, ph.d.-studerende Wojciech Kopec fra Center for Biomembrane Physics (Memphys), Institut for Fysik, Kemi og Farmaci på Syddansk Universitet.

Han forklarer, at hans forskerkolleger på Aarhus Universitet for nogle år siden fandt ud af, at et bestemt muteret protein kunne sættes i forbindelse med forhøjet blodtryk. Men hvad sammenhængen var, har ikke kunne klarlægges før nu.

Wojciech Kopec og hans kolleger, Himanshu Khandelia og Bastien Loubet fra Memphys samt Hanne Poulsen fra Aarhus Universitet, har nu afsløret sammenhængen: Det muterede protein fører til dannelsen af huller i et protein i en celles membran, og så kan cellen ikke længere kontrollere, hvad der får lov at slippe ind og ud af cellens indre.

I dette tilfælde mister cellen kontrollen med sit indhold af salte. En rask og normal celle sørger for nøje at afstemme, hvor meget salt (sodium-ioner) der skal fjernes fra cellens indre, så den kan opretholde en perfekt saltbalance i den organisme, den er en del af.

”Men når der er hul, kan der trænge sodium-ioner ind i cellen, så saltindholdet bliver højt. For høje saltniveauer er forbundet med mange sygdomme, bl.a. forhøjet blodtryk”, forklarer Wojciech Kopec.

Denne specifikke viden er særdeles brugbar for den del af lægevidenskaben, der udvikler ny medicin.

”Medicin er molekyler, og derfor er det i princippet let at udvikle en molekylær opskrift, der kan stoppe hullerne i membranen”, lyder det fra Wojciech Kopec.

Forskerne fandt sammenhængen ved hjælp af en computersimulation, foretaget af en af de stærkeste computere i landet, nemlig HorseShoe 6, der står på Syddansk Universitet.

Ref: The Molecular Mechanism of Na+, K+-ATPase Malfunction in Mutations Characteristic for Adrenal Hypertension. Wojciech Kopec, Bastien Loubet, Hanne Poulsen, and Himanshu Khandelia. Biochemistry. DOI: 10.1021/bi401425g • Publication Date (Web): 15 Jan 2014.

Foto: Colourbox.

Wojciech Kopec, kopec@memphys.sdu.dk. Telefon: 6550 4040.

Redaktionen afsluttet: 27.01.2014