Skip to main content
DA / EN
SDU UP | NYHEDSBREV Maj 2025

Nyhedsbrev maj 2025: Diversitet, ligestilling og inklusion i undervisningen på SDU

I dette nyhedsbrev undersøger vi, hvordan diversitet, ligestilling og inklusion og dets underliggende principper manifesterer sig i den daglige undervisningspraksis på SDU.

Af Donna Hurford, , 28-05-2025

Vi fokuserer på, hvordan diversitet, ligestilling og inklusion (ENG: Diversity, Equity and Inclusion – forkortet DEI igennem nyhedsbrevet) integreres i selve undervisningspraksissen, fremfor på DEI som akademisk fag. Inden vi dykker ned i konkrete eksempler fra undervisere på SDU og Designskolen Kolding, begynder vi med en kort gennemgang af forståelsen ved DEI: 

Diversitet - Den meningsfulde repræsentation af mennesker med forskellige meninger og erfaringer, forskellige kulturer og en blanding af beskyttede karakteristika (beskyttet af loven mod diskrimination).  

Ligestilling – På engelsk skelnes mellem begreberne equity og equality. Equity kan oversættes til lighed eller retfærdighed. Det handler om at skabe lighed ved at imødekomme dårligt stillede gruppers behov - på alle niveauer. Equality kan oversættes til lig med og handler om at behandle alle ens, mens lighed/retfærdighed handler om at give hver person dét, de har brug for, for at opnå lighed med andre (Khuri et al., 2024).  

 Og hvis vi ser nærmere på inklusion med særligt fokus på videregående uddannelse:

”Inkluderende læring og undervisning i universitetsundervisning refererer til de måder, hvorpå pædagogik, pensum og eksamination er udviklet og implementeres, så alle studerende engageres i en læringsproces, der er meningsfuld, relevant og tilgængelig for alle. Det bygger på en forståelse af individet og individuelle forskelle som en kilde til diversitet, der beriger både individet og fællesskabet." (Hockings, 2010).

DEI’s principper om social retfærdighed understøtter vores følelse af at høre til, føle os trygge og have de samme muligheder for at opnå succes. Når vi oplever disse forhold, er vi mere tilbøjelige til at investere tid og energi i vores læring og arbejde samt i at opbygge meningsfulde relationer med andre, også uden for vores inderkreds af familie og nære venner. 

At føle sig tryg giver os samtidig modet til at tage chancer, hvilket er en afgørende faktor for at lære og eksperimentere. En nylig publikation om studerendes oplevelser med psykosociale udfordringer fremhæver videregående uddannelsesinstitutioners ansvar for at fjerne strukturelle barrierer og skabe gode læringsmiljøer og uddannelser, der bygger på diversitet blandt studerende. Den understreger vigtigheden af strukturer og processer, der fremmer tilhørsforhold og anerkendelse for studerende med forskellige baggrunde (Wulf-Andersen et al., 2023, s. 150). 

 

Hvordan kommer DEI til udtryk i undervisning på SDU? 

Her kan du læse om, hvordan seks undervisere integrerer DEI-principperne i deres arbejde med kursusplanlægning, undervisning, eksamination og interaktioner med studerende.  

Flere af underviserne blev overraskede, da vi spurgte dem, hvordan DEI indgår i deres undervisning, og om de kunne give nogle eksempler på dette. Det var ikke noget, de alle havde reflekteret over, men da de først begyndte at overveje begrundelserne for deres pædagogiske metoder og måden, de interagerer med deres studerende på, blev det tydeligt, at deres praksis hviler på DEI-principper som retfærdighed, social ansvarlighed, ligestilling og inklusion. 

 

Et lille udpluk af, hvad du kan læse om i interviewene

Læs om, hvordan Maria Hardeberg Bach (SUND) fremmer inklusion og diversitet gennem sin måde at facilitere klassediskussioner om følsomme og udfordrende emner i sin psykologiundervisning; Hvordan Harun Kaygan (HUM) skaber trygge læringsmiljøer ved at integrere refleksionstid i sin undervisning; Norbert Krügers (TEK) undersøgelse af, hvorfor kvindelige studerende ikke deltager i spørgesessioner under klassediskussioner; Hvorfor Dylan Cawthorne (TEK) foretrækker anonym bedømmelse af eksaminer, og hans arbejde med at sikre lige adgang til læring i internationale klasser; Sarafina Liv Taudal Andersens (Designskolen Kolding) forskning i Universal Design for Learning og betydningen af læringsmiljøers indflydelse på studerendes følelse af tilhørsforhold; Samt Pinar Kaygans (HUM) fokus på inkluderende dialog gennem gruppearbejde. 

Vi opfordrer dig til at læse undervisernes refleksioner og overveje, hvordan DEI kan integreres i din egen undervisning og interaktioner med studerende. Der findes mange måder at praktisere DEI og skabe inkluderende læringsmiljøer for alle studerende. Har du egne DEI-inspirerede erfaringer, du gerne vil dele? Det kan du bl.a. gøre ved at skrive et indlæg til bloggen SDU Reflections on Teaching & Learning.  

Du kan også tilmelde dig workshoppen ‘Leveraging diversity to enhance students’ critical thinking - practices for university teaching’, som afholdes på SDU den 24. oktober 2025. 

Mange tak til de undervisere, der har bidraget til nyhedsbrevet:  

Dylan Cawthorne (TEK); Norbert Krüger (TEK); Harun Kaygan (HUM); Pinar Kaygan (HUM), Maria Hardeberg Bach (SUND) og Sarafina Liv Taudal Andersen (Designskolen Kolding). 

 

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev

Donna Hurford

EPICUR NEWS: Join the EPICUR Forum 2025

Join us on 2–3 June at SDU in Odense, Denmark as we explore this year’s theme at the forum: Sustainable Transformation

Click here

SDU BLOG

Seyed Pendar Toufighi's blogpost: Can AI Help Students Think Deeper in Supply Chain Education?

Læs mere

SDU BLOG

Jonas Vestergaard Nielsen's blogpost: Critical Reflection and Alignment: Developing Exam-Preparatory Teaching

Læs mere