Skip to main content
Klar til skolestart

Ny reform - her er de 6 store forandringer af folkeskolen

Nu begynder landets folkeskoler at mærke effekterne af den nye skolereform. Vi har bedt professor Ane Qvortrup udpege de 6 vigtigste ændringer. Læs med og forstå, hvordan den nye reform påvirker børnene, deres forældre og lærere.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 08-08-2025

Nu er det igen den tid på året. Sommerferien er slut og en halv million børn og unge strømmer ind på landets folkeskoler, klar til et nyt skoleår.

Nogen har (måske med lidt hjælp) pakket tasken for første gang og andre har udsigt til afgangsprøver og karamelkast.

Fælles for dem og deres lærere er dog, at de møder ind til en folkeskole i forandring. Selvom man nok ikke lige kan se det i klasselokalerne eller på lærerværelset - endnu.

For den nye skolereform – på politikersprog kaldet Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram – begynder nu at virke ude på skolerne.

Store udfordringer skal løses

Og der er brug for forandringer – store forandringer - understreger uddannelsesforsker og professor Ane Qvortrup fra Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab ved Syddansk Universitet.

- Den nye skolereform vil løse nogle af de helt store udfordringer i folkeskolen; at vi ekskluderer for mange børn og bruger 25 procent af folkeskolens ressourcer på specialområdet; at vi taber for mange elever, som får unødvendige nederlag i grundskolen og risikerer ikke at komme i gang med en ungdomsuddannelse, siger hun og tilføjer:

- Og så er der mismatch mellem uddannelserne og arbejdsmarkedets behov. Vi har brug for sosu’er, faglærte, pædagoger og lærere, men vi uddanner allerede fra grundskolen til læger, psykologer mv., fordi STX er blevet det naturlige valg for de fleste unge.

Skolereformen - kort fortalt

I marts 2024 vedtog folkeskoleforligskredsen en ny reform af folkeskolen Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.

Målet er at sætte folkeskolen mere fri, så fokus øges på elevernes faglige udvikling og dannelse. Der prioriteres varigt 740 millioner kroner årligt til at styrke folkeskolen og yderligere en række engangsinvesteringer. Centrale initiativer er:

  •  Investeringer i faglokaler, der afsættes 2,6 milliarder kroner til faglokaler og miljøer, som ansporer til leg og bevægelse.
  • En halv milliard til skolebøger, der skal sikre mindre skærm i undervisningen og styrke læselysten. 
  • Eleverne i indskolingen får en kortere skoledag. De ældste elever får mere valgfrihed og praktisk undervisning.  
  • Understøttende undervisning erstattes af skolens timebank, det kan for eksempel bruges på timer med to lærere eller pædagoger i indskolingen.
  •  Antallet af prøver til eksamen reduceres fra otte til seks.
  • Intensiv undervisning i dansk og matematik, der afsættes 500 millioner kroner årligt til indsatser til de ca. 10 procent af eleverne pr. skole, der har de største udfordringer i fagene.

  • Alle elever skal lære om teknologi, så teknologiforståelse integreres i eksisterende fag, så alle elever bliver undervist i det. Det udbydes også som et nyt femte praktisk/musisk valgfag i udskolingen.
  • Se mere om reformen

Problemerne står altså i kø ude på folkeskolerne. Alligevel ser Ane Qvortrup positivt på fremtiden.

Hun har det seneste år været medlem af ekspertgruppen for fagfornyelsen. De er kommet med anbefalinger til børne- og undervisningsministeren og folkeskoleforligskredsen om nye læreplaner, der beskriver, hvad eleverne fremover skal lære i skolens fag og emner.

Hun har altså arbejdet i dybden med at gøre den nye reform brugbar ude på skolerne.

- Jeg er meget optimistisk omkring effekterne af reformen, selvom udfordringerne selvfølgelig ikke løses med et snuptag ude på skolerne. Der er mange og tydelige forbedringer i den nye reform i forhold til de tidligere læreplaner og de famøse 1081 bindende, 3170 vejledende og meget akademiske mål i skolen.

- Hidtil har de tusindvis af mål givet lærerne meget begrænsede muligheder for en varieret, differentieret og praksis-orienteret undervisning og skabt et alt for snævert dannelsesbegreb for eleverne – hvis du ikke opfylder målene, så er du ikke god nok. Det mangelperspektiv på eleverne har givet os et kæmpe problem, fastslår professor Ane Qvortrup.

De 6 store forandringer

Og hvilke forandringer er det så, som skal gøre den store forskel på landets folkeskoler – i år og årene fremover?

Det forklarer Ane Qvortrup her:

1. Frihed til skolerne og lærerne

- Lærerne bliver allerede fra nu sat fri fra tusinder af bindende og vejledende mål fra den tidligere skolereform. Nu kan de i stedet bruge deres faglighed og dømmekraft til at møde de enkelte børn, hvor de er, og udvikle gode undervisningsforløb.

2. Mere praktisk undervisning

- Folkeskolen skal orientere sig bredere end gymnasiet og tilbyde en mere praktisk orienteret og virkelighedsnær undervisning, hvor eleverne - både i og uden for skolen - har mulighed for at gøre sig erfaringer med, hvordan fagene kan bruges i praksis. For eksempel indføres juniormesterlære i 8. og 9. klasse fra dette skoleår.

Jeg er meget optimistisk omkring effekterne af reformen, selvom udfordringerne selvfølgelig ikke løses med et snuptag ude på skolerne

Ane Qvortrup, professor

3. Varieret undervisning til en bredere skare af elever

- Undervisningen skal fremover tage mere afsæt i elevernes forskellige styrker, ressourcer og forudsætninger. Alle elever skal have en undervisning, hvor de - på hver deres måde - kan deltage og bidrage til både faglige og sociale fællesskaber.

- De bredere mål i de nye fagplaner giver fleksibilitet i undervisningen, så elever møder flere forskellige tilgange i fagene. Den kan være praktisk relevant og skal være baseret på elevinddragelse, da det bidrager til engagement og klassefællesskab.

4. Mulighed for fordybelse

- Undervisningen tilrettelægges, så eleverne kan fordybe sig i fagenes indhold – både for sig selv og samme med andre. Det kan de gøre ved at arbejde undersøgende med faglige emner og problemstillinger over længere tid.

- Her kan elevernes selv være opsøgende med at identificere den viden, der er relevant for emnet/problemstillingen. Når eleverne fordyber sig i forskellige problemstillinger, øges forståelsen af potentialer og værdi af undervisningen.

De tusindvis af mål i den tidligere reform har givet lærerne meget begrænsede muligheder og skabt et alt for snævert dannelsesbegreb. Det mangelperspektiv på eleverne har givet os et kæmpe problem

Ane Qvortrup, professor

5. Differentieret undervisning tilpasset elever med bestemte behov

- Hvis flere elever skal lykkes i folkeskolen, skal skolen kunne rumme en større mangfoldighed. Lærerne skal møde eleverne på forskellige måde i undervisningen, for deres mulighed for at deltage og udvikle nysgerrighed og engagement er betinget af, at de kan arbejde med indholdet på forskellige måder.

- Heldigvis kommer de nye fagplaner til at give mulighed for mere differentieret undervisning ikke bare i forhold til metoder, men også indhold og mål.

6. Stærkere samarbejde om skolen

For at lykkes med alle de store forandringer er et stærkt samarbejde om folkeskolen afgørende, og det er også et element i det nye kvalitetsprogram.

- Øget frihed til den enkelte skole og en styrket rolle til skolebestyrelserne gør, at samarbejdet mellem forældre, elever, lærere, skoleleder og evt. eksterne skolebestyrelsesmedlemmer kan få en reel betydning for elevernes skolehverdag. Samarbejdet er helt afgørende for at skabe skoler, der er lokalt forankrede og møder eleverne på den enkelte skole på bedste vis.

Husk tålmodigheden

Og så slutter vi med et godt råd, til alle, der interesserer sig for folkeskolen og dens udvikling.

- Det er meget vigtigt, at vi ikke bliver utålmodige med at se resultater af den nye reform. I mange år har vi haft en tendens til at rulle reformer meget hurtigt hen over uddannelsesområdet, men udviklingen af en ny skolekultur og lærerkompetencerne på skolerne og læreruddannelserne kommer til at tage tid. Så lad os denne gang give tid til udviklingen, siger professor Ane Qvortrup.


Kort om fagfornyelsen

Ekspertgruppe med bl.a. professor Ane Qvortrup blev udpeget i 2024 af børne- og undervisningsministeren til at komme med anbefalinger til, hvordan kan Fagfornyelsen og arbejdet med nye læreplaner i folkeskolen tilrettelægges.

  • December 2024: Ekspertgruppen afleverede sit beslutningsgrundlag til ministeren og folkeskoleforligskredsen - se deres anbefalinger
  • 2025-2026: Fagudvalgene udvikler folkeskolens fagplaner med involvering af praktikere, fag- og videnspersoner. 
  • 2025-2027: Skoler afprøver udkast til de nye fagplaner i et udviklingsprogram, som gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut.  
  • Fagplanerne træder i kraft fra skoleåret 2027/2028 
Mød forskeren

Ane Qvortrup er professor ved Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab og forsker bl.a. i faglig trivsel blandt børn og unge. Hun har været del af ekspertgruppen, som er kommet med anbefalinger til børne- og undervisningsministeren om de nye fagplaner for folkeskolen.

Kontakt