Ranking

SDU er fortsat med i toppen af bæredygtige universiteter

Det internationalt anerkendte magasin Times Higher Education placerer i år SDU på en 93. plads ud af mere end 1400 universiteter fra hele verden. Rangeringen bygger på universiteternes arbejde med bæredygtighed og vækker stadig glæde på SDU, selvom universitetet sidste år blev rangeret som nr. 23.

Arbejdet med bæredygtighed på SDU ligger forsat i top-100 i verden. Det viser en netop offentliggjort rangliste fra Times Higher Education Impact Ranking 2022.

Den sammenligner ud fra FNs 17 verdensmål mere end 1400 universiteters arbejde med alt fra igennem forskning at sikre rent bade- og drikkevand til at mindske madspild fra kantinen.

I den seneste rangliste er arbejdet med bæredygtighed på Syddansk Universitet, ligesom sidste år, blevet vurderet til at være på et højt, internationalt niveau – hvilket placerer SDU på en 93. plads. Det er en tilbagegang sammenlignet med sidste år, selvom SDU klarer sig omtrent lige så godt og endda oplever fremgang på visse parametre. Ændringen af placering skyldes, at der er kommet en del flere universiteter med, som øger konkurrencen på listen.

Dedikeret, strategisk indsats på universitetet

I 15 ud af 17 af verdensmålene rangerer SDU blandt verdens 25 % bedste, og i år skyldes den pæne rangering blandt andet, at SDU har offentliggjort strategiske opgørelser og planer for arbejdet med bæredygtighed på universitetet.

SDU’s bæredygtighedsrapporter og klimaregnskaber er blevet lavet, hvilket gør hele det strategiske arbejde med verdensmålene mere synligt og viser hvor der er behov for at sætte yderligere ind.

Dataene fra den internationale rankingliste analyseres af SDU Analytics sammen med SDG HUB. De bruges som en temperaturmåling af hvor SDU er henne sammenlignet med andre universiteter. Rangeringen bekræfter, hvad universitetet gør godt og skal gøre mere af.

Redaktionen afsluttet: 16.05.2022