• 30.06.2017

Danskerne har særligt forhold til boligindretning

Vores interesse for hjemmet er langt fra et nyt fænomen. Den bygger på en længere udviklingshistorie op gennem det 20. århundrede, især formet af arkitekturpersonligheders brede formidling og lanceringen af Bo Bedre midt i parcelhus-boomet. Det viser ny forskning på SDU.

• 27.06.2017

Studerende skal have internationalt semester

Som det første universitet indfører SDU et obligatorisk internationalt semester for sine studerende

• 21.06.2017

Stærkt partnerskab bag nyt center på SDU

Et unikt samarbejde mellem offentlige og private virksomheder skaber grundlaget for nye forsknings- og innovationsfaciliteter samt nye ingeniøruddannelser på SDU i Sønderborg. Danfoss, Linak, Region Syddanmark, Sønderborg Kommune og SDU investerer hver 35 mio. i et nyt Center for Industriel Elektronik.

• 19.06.2017

Droner skal ind i kampen mod invasive arter

Hvert år bruger myndighederne mange penge på at bekæmpe invasive planter som bjørneklo, gyvel og japansk pileurt. Nyt forskningsprojekt fra SDU vil bruge droner til at finde de uønskede planter i naturen

• 16.06.2017

Underklassen er blevet litterær

Digte og romaner om at leve på kanten af samfundet buldrer frem med Yahya Hassan, Morten Pape og Karina Pedersen som debatskabende frontløbere. Det giver et nødvendigt og nuanceret indblik i en ellers udskældt samfundsgruppe, viser ny forskning.

• 15.06.2017

Droner: Folk er bekymrede for deres privatliv

Ny undersøgelse viser, at befolkningen er skeptisk over for, at droner trænger ind i deres privatsfære.

• 09.06.2017

Studerende vil gøre beton grønt

Beton er det mest anvendte byggemateriale, men udleder store mængder CO2 i fremstillingen. Tre studerende fra SDU har udviklet idéen til en hybridovn, som skal udnytte vindmøllers overskudsenergi og gøre, at produktionen udleder væsentligt mindre CO2. Idéen er så god, at de netop har vundet en international konkurrence.

• 01.06.2017

Effekten af lægeambulancer: Mange reddede liv bliver gode

700 borgere blev genoplivet af læger fra lægeambulancen i årene 2006 til 2012. Næsten halvdelen af dem blev efterfølgende så raske, at de lever et normalt liv derhjemme.

• 01.06.2017

KOL-patienter oplever ofte bedring

Når en patient med kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL) oplever akutte forværringer af sygdommen, tolkes dette ofte som en blivende problematik. Men mange patienter får det faktisk bedre igen, viser ny forskning fra SDU