Institutleder på SDU Sønderborg modtager ”Den fynske Nobelpris”

Leder for Mads Clausen Instituttet på Syddansk Universitet i Sønderborg, Horst-Günter Rubahn modtog sidste torsdag en fornem hæder, da han blev tildelt Fyens Stiftstidendes Forskerpris 2017.

Der blev drukket champagne og spist kransekage, da Fyens Stiftstidendes Forskerpris 2017 blev uddelt. Modtagerne var forskningsleder Janne Clemmesen, professor Søren Askegaard og Horst-Günter Rubahn, der som den første i prisuddelingens 45-årige historie ikke har sin daglige gang på Fyn.

Professor Horst-Günter Rubahn er leder for Mads Clausen Instituttet i Sønderborg, hvor der forskes i nanoteknologi. Han ser prisen, som populært kaldes ”Den fynske Nobelpris,” som en blåstempling af hans og Mads Clausen Instituttets arbejde.

Det glæder mig, at Sønderjylland nu også er repræsenteret i rækken af forskere, som er blevet tildelt Fyens Stiftstidendes forskerpris, fortæller Horst-Günter Rubahn.

Prisen går til fest

Med prisen fulgte en check på 25.000 kroner, som han overvejer at bruge på at holde en fest på nanoteknologicentret NanoSYD. Ved prisoverrækkelsen fortalte Horst-Günter Rubahn om den rivende udvikling nanoteknologien befinder sig i. For selvom nanoteknologi dækker over nogle af naturvidenskabens allermindste størrelser (en nanometer er en milliontedel millimeter), så får forskningen stor indflydelse på vores fremtid.

Vi arbejder på at gøre nuværende teknologier både billigere og mere energieffektive, og så arbejder vi for en bedre global sundhed.

Horst-Günter Rubahn er en særdeles aktiv forsker med over 500 publikationer på bagen, inklusive mere end 200 fagbedømmende artikler og 10 bøger.

I øjeblikket er han sammen med forskerholdet på Mads Clausen Instituttet involveret i flere grænseoverskridende projekter, hvor der arbejdes sammen med regionale virksomheder og tyske universiteter. Ét af projekterne har til formål at udvikle en ny diagnosticeringsmetode i behandlingen af kræft, som vil gøre det muligt for læger allerede under en operation at kontrollere, om en svulst er blevet fjernet helt.

Redaktionen afsluttet: 04.05.2017