Skip to main content
DA / EN

Om instituttet

Organisation og strategi

Instituttet er ledet og organiseret baseret på et tæt samarbejde med Odense Universitetshospital.

Institutledelsen på Klinisk Institut består af institutlederen, vice-institutlederne og sekretariatslederen.

Klinisk Instituts institutledelse 2025

Se her for større version af billedet (åbner som PDF)

Vi vil:

  • Fastholde og udvikle Klinisk Institut, som en forskningsinstitution med en synlig og afgørende indflydelse på patientbehandlingen

Dette gør vi ved at:

  • Uddanne og forske på et højt internationalt niveau indenfor områder, der har relevans for diagnostik, sygdomsforebyggelse og behandling
  • Formidle forskningsresultater til befolkningen, professionelle i sundhedsvæsnet og beslutningstagere

Vores styrke ligger i.....

innovativ klinisk forskning indenfor udvalgte sygdomme, der belaster den enkelte borger, befolkningen eller samfundet - med sigte på forståelse af deres:

  • Biomedicinske grundlag
  • Forekomst i befolkningen
  • Behandling, idet vi kombinerer avanceret biomedicinsk og epidemiologisk forskning med interventionsforskning

Vi formidler og søger samarbejde, hvor vi kan medvirke til forandringer

OUH/Psykiatrien er et universitetshospital og det forpligter.

Det indebærer ikke kun høj faglighed i patientbehandlingen, men også aktiv deltagelse i forskning og undervisning. Alle afdelinger skal bidrage til den videnskabelige udvikling og til uddannelse af kommende sundhedsprofessionelle. Det er en integreret del af OUH/Psykiatrien’s mission at sikre, at klinisk praksis hele tiden udvikles og forbedres gennem forskning og at ny viden formidles videre til studerende, kolleger og samfundet.

Klinisk Institut er organiseret med dette formål for øje.

Klinisk Institut er organiseret med fokus på forskning, undervisning og vidensdeling i en klinisk kontekst tæt på patienterne. Instituttet rummer over 50 forskningsenheder og tværgående centre, integreret i OUH og Psykiatrien. Hver enhed ledes af en forskningsleder med ansvar for strategi og daglig forskningsledelse. Der er et tæt samarbejde mellem institutledelsen, forskningsledere, kliniske afdelinger og sygehusets direktion. Et fælles sekretariat med Institut for Regional Sundhedsforskning samt adgang til forskningsunderstøttende enheder på SDU og sygehuset understøtter de universitære opgaver.

Hvorfor kræver en ansættelse ved Klinisk Institut også en tilknytning til OUH/ psykiatrien?

En universitetsansættelse alene er ikke tilstrækkelig for at sikre høj kvalitet i kliniske funktioner. På Klinisk Institut lægger vi derfor vægt på, at vores ansatte også har en klinisk tilknytning til sygehuset. Denne dobbelte ansættelse skaber et tæt og forpligtende samarbejde mellem universitet og region, hvor forskning, undervisning og patientbehandling integreres. Det giver forskere og undervisere adgang til det kliniske miljø, hvor de kan identificere relevante problemstillinger og arbejde tæt på patienter og data. Samtidig styrker det undervisningen, da de studerende møder undervisere med aktuel klinisk erfaring. Den delte ansættelse sikrer optimal udnyttelse af ressourcer og kompetencer og bidrager til stærke forskningsmiljøer og bedre patientbehandling, til gavn for både studerende, patienter og samfundet.

Institutrådet på Klinisk Institut

Alle institutter på SDU er forpligtet til at have et institutråd med henblik på at inddrage medarbejdere og studerende i væsentlige beslutninger på institutniveau. 

Institutrådet har til opgave at drøfte og rådgive instituttets ledelse om forhold af relevans for instituttets udvikling, organisering og økonomi.

Alle institutter på SDU er forpligtet til at have et institutråd med henblik på at inddrage medarbejdere og studerende i væsentlige beslutninger på institutniveau.

Institutrådet har til opgave at drøfte og rådgive instituttets ledelse om forhold af relevans for instituttets udvikling, organisering og økonomi, herunder:

  1. Instituttets faglige udviklingsarbejde og strategi på forskning, uddannelse og videnudveksling.
  2. Instituttets bidrag til fakultetets strategi- og udviklingsarbejde.
  3. Instituttets organisering i relation til forskning og fakultetets uddannelser.
  4. Instituttets kvalitetssikring.
  5. Økonomi og budget, herunder eksterne midler m.m.
  6. Ansættelsespolitik i relation til forskning og fakultetets uddannelser.
  7. 7. Fysiske og sociale rammer for medarbejdere og studerende.
  8. Studentermiljø og -trivsel.
  9. Ledelsesbeslutninger.

Institutrådet på Klinisk Institut mødes mindst to gange i semesteret, og er på valg hvert tredje år.

Pr. 1. april 2025

Se alle medlemmer

Valggruppe I (VIP):

  • Institutleder Rikke Leth-Larsen, Klinisk Institut
  • Professor Kent Søe, Forskningsleder, Forskningsenhed for Klinisk Patologi
  • Professor Karin Brochstedt Dieperink, Viceinstitutleder, Klinisk Institut
  • Professor Trine Munk-Olsen, Forskningsenhed for Børne- og Ungepsykiatri
  • Professor Dorthe Susanne Nielsen, Geriatrisk Forskningsenhed
  • Lektor Bo Redder Mussmann, Forskningsenhed for Radiologi
  • Klinisk professor Jens Flensted Lassen, Forskningsenhed for Kardiologi
  • Klinisk professor Christian B. Laursen, Lungemedicinsk Forskningsenhed
  • Klinisk professor Martin Lindberg-Larsen, Forskningsenhed for Ortopædkirurgi
  • Klinisk lektor Hanne M. Lindegaard, Viceinstitutleder, Klinisk Institut

 

Valggruppe II (TAP):

  • Sekretariatsleder Malene Korsholm, Fællessekretariatet ved Klinisk Institut og Institut for Regional Sundhedsforskning
  • Laboratorietekniker Anni Schmidt Petersen, Steno Diabetes Center Odense

 

Valggruppe III (STUD):

  • Ph.d.-studerende Katrine Prisak Jakobsen, Forskningsenheden OPEN
  • Ph.d.-studerende Stephan Mayntz, Forskningsenhed for Medicinsk Afdeling M, Svendborg

 

Valggruppe I og II er valgt for perioden 1. januar 2025 til 31. december 2028.

Valggruppe III er valgt for perioden 1. januar 2025 til 31. december 2026.

Mødedatoer, dagsorden og referater - Institutråd KI

Kontakt næstforperson, viceinstitutleder Karin B. Dieperink, hvis du vil have et emne på dagsordenen.

Kontakt Karin B. Dieperink - kdieperink@health.sdu.dk

5. marts 2025 kl. 14.30-16.00

Lokale: Trætoppen

Dagsorden

Referat

 

21. maj 2025 kl. 14.30-16.00

Lokale: Hjernen

Dagsorden

Referat

 

11. september 2025 kl. 14.30-16.00

Lokale: Hjernen

Dagsorden

Referat

 

1. december 2025 kl. 14.30-16.00

Lokale: Trætoppen

Dagsorden

Referat

Onsdag den 21. februar 

Kl. 14.30-15.45

Mødelokale: OD-SUND M1.15

Dagsorden

Referat

 

Onsdag den 29. maj 

Kl. 14.30-15.45

Mødelokale: OD-SUND M1.15

Dagsorden

Referat

 

Onsdag den 2. oktober

Kl. 14.30-15.45

Mødelokale: OD-SUND M1.15 

Dagsorden

Referat

 

Onsdag den 27. november - AFLYST - nærmere information følger

Kl. 14.30-15.45

Lokale OD SUN M-2.10 Hjernen (V03-611b-2)

Dagsorden 

Referat

 

 

 

 

Råd, nævn og udvalg

Arbejdsmiljøgruppen på Klinisk Institut varetager arbejdsmiljømæssige forhold for ansatte og arbejdssteder på Klinisk Institut.

Læs mere om arbejdet i arbejdsmiljøgruppen på vores arbejdsmiljø-sider på SDUnet.

 

Læs mere ovenfor
Læs mere ovenfor

Klinsk Institut er en del af ligestillingsarbejdet på SUND og SUND Ligestillingsudvalg.

Læs mere under SUND's Ligestillingsudvalg på SDUnet.

Institutlederen for Klinisk Institut er næstforperson ved OUH Forskningsråd.

Læs mere om OUH Forskningsråd på OUH's hjemmeside.

 

Sidst opdateret: 13.03.2025