Hvem henvender kurset sig særligt til?
Alle gymnasiale uddannelser'
Indhold:
På kurset får du introduktion til den teori og forskning, der ligger til grund for en dialogisk tilgang som generisk tilgang til undervisning. Du får viden om, hvordan man kan arbejde med elevoplægget som arbejdsform, og om, hvordan stilladsering og ændrede krav til såvel oplægsholdere som lyttere kan være vejen til at opkvalificere fremlæggelserne. I forlængelse heraf får du viden om lytning, og vi afprøver og diskuterer inddragelse af lytterne i fremlæggelsen.
I løbet af kurset afprøver vi forskellige idéer og drøfter eventuelle samarbejdsplaner for at afprøve og støtte nye didaktiske tiltag, som deltagerne ønsker at afprøve hjemme på egen skole.
Hvad kan du forvente?
Kurset har fokus på, hvordan vi som lærere kan højne kvaliteten af elevoplæg ved at gøre eleverne bedre til at fremlægge, højne kvaliteten af arbejdsprocesserne frem mod et elevoplæg, samt bruge arbejdsformen som en katalysator for dialogisk undervisning, mere mundtlighed og bedre lytning. Kurset viser og diskuterer således mundtligheds- og lyttedidaktikken for at støtte eleven, der fremlægger, såvel som eleverne, der er tilhørere, til at kvalificere deres oplæg og respons både fagligt, dialogisk og retorisk.
På kurset arbejder vi teoretisk og begrebsligt, så vi har fælles definition af anvendte begreber og fælles arbejdsgrundlag, men vi arbejder også tæt på praksis med øvelser, cases og diskussioner med baggrund i deltagernes erfaringer og behov.
Kontakt
Kurset udbydes som skolebaseret kursus. For nærmere aftale kontaktes Anne Bang-Larsen, tlf. 61 999 139, email: anneb@sdu.dk