Skip to main content

Studerende fortæller

Med sin diplom i Stærkstrømsteknologi har Martin Petersen fået et kompetenceløft, der har medført nyt job med mere ansvar hos Lundbeck.

34-årige Martin Petersen, der er uddannet elektriker, havde gennem en del år arbejdet med styring og automation hos Lundbeck, da behovet for efteruddannelse meldte sig.

”Jeg arbejdede side om side med ingeniører og kunne mærke, at jeg manglede en teoretisk viden. Som familiefar havde jeg dog ikke mulighed for at starte på et fuldtidsstudium, så derfor var en teknisk diplomuddannelse det helt rigtige for mig,” fortæller Martin, der i 2013 fik overrakt sit diplom.

"Helt konkret har uddannelsen betydet, at jeg har kunnet søge og opnå el-autorisation samt godkendelse som driftsleder, så jeg nu har ansvaret for el-arbejdet i Valby og for driftsledelse af vores højspændingsanlæg."

En spændende investering
”Jeg har fået et kæmpe fagligt løft på kort tid, hvilket har været super tilfredsstillende. Jeg har brugt en del fritid på at læse, men det har været spændende,” siger han og fortsætter:

”Lundbeck har betalt uddannelsen ud fra en tanke om, at jeg gennem en målrettet personlig udviklingsplan i højere grad kunne indgå som ligeværdig sparringspartner i forhold til eksterne konsulenter. Det fungerer fint og er samtidig utrolig tilfredsstillende for mig,” siger Martin.

 

Niels Backmann Andersen, 52 år, er uddannet Elinstallatør, Stærkstrømstekniker og Teknonom i ledelse. I januar 2007 afsluttede han sin diplomuddannelse i Stærkstrømsteknologi – og en gammel drøm blev realiseret.

”Allerede for en del år siden fortrød jeg, at jeg ikke læste til Stærkstrømsingeniør fra starten. Derfor var diplomuddannelsen i Stærkstrømsteknologi en kærkommen mulighed for at opgradere mine kompetencer. Jeg ville have et højt fagligt niveau inden for stærkstrøm, fordi faget interesserer mig meget. 

Min tilgang til de faglige udfordringer er blevet styrket. Fx har jeg fået en større viden om både maskiner og el-nettets opbygning samt matematikken bag elektroteknikken. Den viden bruger jeg ofte til at løse hverdagens opgaver. 

Det var hårdt på den måde, at man skal lægge mange timer i sådan en uddannelse. Undervisningen ligger uden for normal arbejdstid, og der skal bruges mange weekender og aftener til lektier herunder skriftlige opgaver. Det skal man være forberedt på. Og så vil jeg sige, at det vigtigste er at have baglandet derhjemme med på ideen.”

Niels Backmann Andersen, el-ingeniør, Vattenfall A/S, Heat Nordic

 

 

Teknologisk diplomuddannelse løfter fagligheden


Bo Løhndorf, 40 år, er uddannet El-installatør og Stærkstrømstekniker. Han arbejder som senior chefkonsulent med fagligt ansvar for automation hos Rambøll Olie & Gas. I fritiden læser han diplom i automation. 

”Diplomuddannelsen giver mig større indsigt i teorien bag min praktiske viden. Jeg får løftet mine ingeniørfaglige kompetencer og får papir på min kunnen. Samtidig kan jeg vejlede vores ingeniørpraktikanter mere effektivt, fordi jeg har fået en større forståelse for, hvad de studerende lærer på uddannelsen.

Forberedelsen tager selvfølgelig tid. Jeg bruger et par hverdagsaftener i løbet af ugen og en formiddag lørdag eller søndag, så det kræver selvdisciplin og forståelse fra hjemmefronten. Jeg har fået stærkere netværk med underviserne og universitetet . En del af mit job består netop i samarbejde med uddannelsesinstitutioner – derfor betyder denne del også meget for mig.”

Bo Løhndorf, senior chefkonsulent hos Rambøll Olie & Gas

Sidst opdateret: 19.02.2024