Ugens tal: Unges søvnproblemer og dårlige trivsel går hånd i hånd, viser rapport

30.09.2020

Ny rapport viser, at hver fjerde ung mellem 15 og 25 år har søvnproblemer. Samtidig viser rapporten, at unge, der sover dårligt, også ofte trives dårligt.

En ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at hver fjerde ung mellem 15 og 25 år enten dagligt eller mere end én gang om ugen har søvnproblemer. Årsagerne skal blandt andet findes i skærmunderholdning og blinkende mobiltelefoner, lektier og bekymringer om skole eller sociale problemer.

Rapportens formål har blandt andet være at undersøge, om der er en sammenhæng mellem unges søvn og trivsel. Her viser rapporten blandt andet, at unge, der har søvnproblemer, også oftere viser symptomer på stress og depression.

Rapporten er udarbejdet for Sundheds- og Ældreministeriet.

Se Ugens tal

Klik her