Skolebørnsundersøgelsen: Mange skolebørn trives ikke og har usunde vaner

11.04.2019

De fleste 11- til 15-årige skolebørn har det godt og trives både mentalt og socialt, og mange har også en fornuftig sundhedsadfærd. Men for et stort mindretal ser livet ikke helt sådan ud.

Mange børn plages af fysiske og psykiske symptomer, oplever ensomhed eller mangler fortrolige relationer med venner og forældre. Og der er fortsat mange børn, der drikker alkohol, ryger og sidder mange timer foran skærmen hver dag.

Sådan lyder hovedkonklusionen i den landsdækkende rapport Skolebørnsundersøgelsen 2018 fra Statens Institut for Folkesundhed.

Skolebørnsundersøgelsen gennemføres hvert fjerde år og beskriver helbred, trivsel og sundhedsadfærd blandt 11-, 13- og 15-årige skoleelever i Danmark. Undersøgelsen blev gennemført første gang i 1984.

Se Ugens tal

Klik her