Ugens tal: Dyre øl til gymnasie-fester, får de unge til at drikke mindre, mens de er til festen

04.03.2020

Jo dyrere øl er, når der er fest på gymnasiet, jo mindre drikker de unge, sammenlignet med elever på gymnasier, der sælger øllene billigere.

Dog betyder det ikke, at gymnasieeleverne drikker mindre i løbet af hele aftenen. De drikker i stedet for før eller efter gymnasiefesten.

Det viser et nyt studie fra Statens Institut for Folkesundhed, der har undersøgt, om der er sammenhæng mellem gymnasiernes alkoholpolitikker og deres kutyme for gymnasiefester, og hvor meget gymnasieeleverne drikker.

Studiet er netop er udkommet i det internationale tidsskrift BMC Public Health. Det bygger på svar fra 68.898 gymnasieelever og 117 rektorer og undersøger blandt andet, hvad priserne i baren betyder for elevernes alkoholindtag til gymnasiefester.

Se Ugens tal

Klik her