Mød en studerende

Mia fandt studiejobbet i lokal virksomhed

Virksomheden ODIN Engineering i Slagelse manglede i efteråret 2018 en studentermedhjælper. Mia Lyhne Nielsen slog til og fik jobbet. Nu er hun en del af teamet med kommunikation og administrative opgaver.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 04-06-2019

I et industrikvarter i det nordlige Slagelse ligger den familieejet ingeniørvirksomhed ODIN Engineering, der laver specialmaskiner til industrien. De har blandt andet udviklet en maskine til morgenmadsproduktet Havrefras, som kan klippe dejen i præcise stykker og lukke puderne sammen.

I ODIN Engineering arbejder Mia Lyhne Nielsen, der er studentermedhjælper.

- Jeg kendte ikke så meget til firmaet, men jeg læste stillingsbeskrivelsen og tænkte, at det var lige noget for mig.

Siden september sidste år har hun arbejdet med kommunikation og administrative opgaver i virksomheden. I mellemtiden har to andre administrative medarbejdere fået nyt job, så Mia har overtaget nogle af deres opgaver. Hun tager sig blandt andet af servicesager og laver faktureringer til kunderne.

Hun har også oversættelsesopgaver, hvor hun oversætter danske manualer til engelsk.

Fra grillbar til ingeniørvirksomhed

Mia læser kandidaten i International Virksomhedskommunikation med engelsk på SDU i Odense, hvor hun pendler frem og tilbage.

Hun havde ellers arbejdet i en grillbar i Slagelse i 4-5 år, men da hun begyndte på sin kandidatuddannelse sidste år, syntes hun, at det var på tide at få et mere studierelevant arbejde.

- Nu på kandidaten vil jeg gerne se, hvordan arbejdslivet er og prøve det. Så jeg fandt jobbet hos ODIN via SDU Jobbank. Den lå i Slagelse, og jeg bor i Slagelse. Så jeg tænkte, at det ikke kunne være bedre.

- Det her er noget helt andet end at arbejde på en grillbar.

Mia er opvokset og bor i Slagelse, hun læste bacheloren her, og nu har hun studiejob i den lokale ingeniørvirksomhed.

- Lige nu og her kunne jeg godt tænke mig at blive boende i Slagelse, når jeg er færdig med min uddannelse. Jeg er sådan mere en ”smalltown girl”. Jeg vil hellere bo her frem for København, da det ikke siger mig så meget.

En smagsprøve af arbejdslivet

For Mia har det været vigtigt, at hun får noget relevant erfaring, inden hun er færdiguddannet.

- På stillingsopslag står der ofte, at man skal have erfaring inden for diverse områder. Men det er svært som helt nyuddannet at skulle finde et arbejde, hvis man ikke rigtig har prøvet noget, fortæller Mia og fortsætter.

- Jeg synes personligt, det er vigtigt, at man kommer ud og får en smagsprøve af arbejdslivet, inden man skal indgå i det som færdiguddannet. På den måde har ODIN allerede hjulpet mig rigtig meget.

Mere nysgerrig?

Hvad bidrager en studerende med i en virksomhed? Mød adm. direktør i ODIN Engineering, Mads Strøjer Rasmussen, i en Q&A om hans oplevelser med studerende.

Læs mere om Mads

Redaktionen afsluttet: