Iværksættere

Pressede gymnasieelever får en mental værktøjskasse

Sundhedskursen er et nyt tilbud til pressede gymnasieelever. En idrætsstuderende og en fysioterapeut står bag den nystartede virksomhed, som har en kropslig tilgang til at forebygge stress

Af Stine Charlotte Hansen, , 20-12-2018

Gymnasieelever, som føler sig pressede i hverdagen af for mange bolde i luften. Dem, der er midt i præstationskulturen og har det svært med den.

Det er dem, iværksætterne Signe Valentin Kej og Benedikte Stigkær Bendtsen vil hjælpe i deres virksomhed Sundhedskursen.

- Vi troede egentlig, at pigerne var vores målgruppe, men så holdt vi et fokusgruppeinterview, hvor deltagerne synes, det var mærkeligt, at vi ikke også rummede de drenge, der kunne bruge vores tilbud, fortæller Signe Valentin Kej, som er nyuddannet fysioterapeut og yogainstruktør.

Bange for at indrømme svagheder

Benedikte fortæller, hvordan eleverne er bange for at indrømme i timerne, at der er ting, de ikke ved, for så får de måske ikke den topkarakter, der skal til for at komme ind på det krævende studie, de stræber efter.

- Det er svært at sige, om det er systemet eller forældrene eller dem selv, der skaber forventningerne, men et eller andet sted er noget gået galt, siger hun.

De to grundlæggere af Sundhedskursen læner sig op ad tal fra Den Nationale Sundhedsprofil, som viser, at 40,5 procent af de danske kvinder i aldersgruppen 16-24 år  oplever regelmæssigt højt stressniveau. Det samme gælder for 23,4 procent af mændene.

Tendensen har været stigende siden 2010.

Bevidsthed om kroppen kan være løsningen

Der er mange tilbud om mindfulness, og gymnasiernes studievejledere kan træde til og fjerne noget af arbejdspresset fra eleverne. Gymnasierne har også psykologer tilknyttet, som eleverne kan tale med. Men de tilbud handler mest om det psykiske og er på den korte bane.

Signe og Benedikte  startede Sundhedskursen, fordi de synes, der mangler et tilbud, hvor eleverne arbejder med både krop og sind i et fællesskab.

Et tilbud, som skaber effekt på den lange bane, fordi det er forebyggende, og fordi deres kursusmateriale kan overføres til elevernes hverdag.

- Langvarig stress sætter sig både psykisk og fysisk. Vi vil gerne lave et forløb, der klæder eleverne på til at ændre vaner på begge områder, forklarer Signe.

Temaer spænder fra søvn til hverdagsprioritering

Iværksætternes forløb breder sig ud over otte workshops, hvor de har forskellige temaer kørende. Deltagerne skal arbejde med kropslige aktiviteter og supplerende teori, så de forstår sammenhængen.

- Vi underviser blandt andet i åndedrætstræning, yoga, meditation, feel good og naturoplevelser. Derudover kommer vi igennem emner som hverdagsprioritering, mental sundhed, fysisk aktivitet og søvn, fortæller Signe.

Hun er nyuddannet fysioterapeut med egen virksomhed, hvor hun tilbyder yoga til begyndere og øvede. Benedikte er idrætsstuderende på SDU.

Iværksætterne rammer et særligt behov

De to iværksættere har begge i flere år interesseret sig for forebyggelse af stress gennem en kropslig tilgang. Nu har de fundet ud af, at de har ramt et særligt behov.

- Der er mange, som gerne vil hjælpe os med at underbygge vores viden på området. Vi har talt med en forsker fra SDU’s Sundhedsvidenskabelige Fakultet og i næste uge skal vi tale med en privatpraktiserende psykolog, siger Benedikte.

- De synes, det er fedt, der er kommet der her tilbud, og vi er vildt taknemmelige for deres sparring.

Solsalen på Odense Katedralskole

Signe og Benedikte startede Sundhedskursen i sommeren 2018, og det er gået hurtigt. De har blandt andet testet en del af deres forløb på elever fra Haderslev Katedralskole.

De har også fået deres første store opgave i hus. De skal køre otte ugers forløb på Odense Katedralskole som pilotprojekt i februar og marts 2019.

- Vi glæder os sådan til at stå i solsalen på den 750 år gamle skole med tændte stearinlys og yogamåtter og lære eleverne at lave en god og fuldkommen vejrtrækning, hvis man for eksempel hyperventilerer på grund af stress, siger Signe.

- Det kan faktisk være rigtig svært, hvis man kun har trukket vejret overfladisk i en længere periode.

En lille bog giver vigtig lektie

Benedikte fortæller, at deltagerne får en bog, som er en slags journal – og de får små ”lektier” for.

- Det bliver ikke meget, for eleverne er jo i forvejen pressede. Men nogle små meget konkrete opgaver, som at skrive tre gode ting ned, der er sket hver dag.

- Og så kan vi ikke have en virksomhed, som handler om mental sundhed uden at tage det alvorligt selv, så vi er gode til at afstemme forventninger og fortælle hinanden, hvordan vi har det, siger hun.

På den lange bane håber de to at udvikle forløbet til et koncept, som kan sælges til gymnasier landet over. Derudover leder de efter en samarbejdspartner, som kan hjælpe dem med at udvikle en app.

Stress på verdensplan

World Health Organisation anslår, at stress, angst og depression vil være de mest udbredte folkesygdomme i verden i 2020.

Sundhedskursen

Sundhedskursen er en nystartet virksomhed, skabt af iværksættere i SDU Startup Station. Vil du vide mere?

Læs mere om Sundhedskursen

Redaktionen afsluttet: 20.12.2018