Ugens tilbageblik

Et juletræseventyr

Vi runder jubilæumsåret af med en opbyggelig julefortælling om universitetets første studenteriværksættere

Tilbage i december 1966 var Odense Universitets studenterpolitiske organisering stadig i sin vorden. Det nyetablerede Studenterråd fattedes penge, og derfor søsatte entreprenante studerende en fundraising-kampagne, som lokalpressen fandt ganske spektakulær: Inden jul skulle man have solgt ikke færre end 1000 juletræer!

En hård start for de unge iværksættere

Parkeringspladsen ved Munkebjerg kirke i Odense blev omdannet til juletræsmarked, og de unge iværksættere gik i gang.

Ved kampagnestart blev der meldt om højt humør og optimisme. Juletræspriserne ved de studerendes udsalg var jo ikke højere end andre steder, og selvom salget umiddelbart gik lidt trægt, var der stadig nogle dage til, at lysene på træerne skulle tændes.

Ingen rigtig god julehistorie

Men efterhånden som dagene gik, trak mørke skyer sammen over Munkebjerg sogn. Den 21. december kunne Fyens Stiftstidende i artiklen ’Ingen rigtig god julehistorie’ berette, at de virksomme studerende havde forkøbt sig. Man havde indkøbt alt for mange juletræer, og her tre dage inden jul, var der udsigt til, at Studenterrådet ville brænde inde med træer for 5.000 kr.; et beløb som i dag ville svare til næsten 50.000, og altså en gevaldig økonomisk lussing til de arme studerende.

’Sådan kan det gå for novicer i den merkantile verden’, konstaterede avisens udsendte medarbejder tørt.

Julefreden sikret

Men som i ethvert andet juleeventyr endte det hele alligevel lykkeligt:  Den 27. december kunne Fyns Tidende nemlig berette, at ’Studenterne holdt skindet på næsen.’ Takket være en energisk indsats var det stik imod alle odds lykkes de unge iværksættere at få solgt samtlige juletræer!

De sidste træer var blevet afsat juleaften. Man havde ændret forretningsstrategi og fundet en helt ny kundegruppe blandt de konkurrenter, som i 11. time var løbet tør for juletræer. Dermed kunne en stolt regnskabsfører stud.med. Peter Duus Larsen gå på juleferie med god samvittighed og et mindre overskud til studenterrådskassen.

Se dét var et rigtigt juleeventyr! Og fra alle os på jubilæumsredaktion til alle jer læsere derude: Rigtig god jul og godt nytår.

Redaktionen afsluttet: 19.12.2016