Ugens tilbageblik

Når den røde løber er rullet ud

En bankrøver på flugt. Og en kiste, der blev sat lige foran Dronning Ingrid. Selv om alle universitetets årsfester er forløbet godt, har nogle af dem givet nervøsitet undervejs

Når SDU sidst i oktober inviterer til årsfest, er det universitetets service-betjente, som iført diskrete blå jakkesæt guider de mange gæster ind om eftermiddagen.
Forinden har de rullet den røde løber ud til de kongelige repræsentanter. Og de har sikret, at kronebilen ankommer som den sidste af de inviterede gæster.
En del af deres opgave er at udstråle ro. Men et tilbageblik viser, at der også har været år, hvor deres overblik har været udfordret.

Politiet jagtede bankrøver

Eksempelvis var der en årsfest, hvor politiet pludseligt underrettede servicechef Leif Jensen om, at de jagtede en bankrøver, som muligvis havde gemt sig på universitetet. Og at han i øvrigt nok var bevæbnet.

-Heldigvis var han der ikke, så vi slap for den helt store dramatik, husker Leif Jensen, der også var vidne til en pudsig episode under årsfesten i 1987. I protest mod mulige nedskæringer på medicinstudiet, lavede seks studerende, en uventet happening.
-De kom gående som i et ligtog med en kiste imellem sig. Den blev hamret i gulvet foran Dronning Ingrid, så det gungrede. Men hun tog det pænt, fortæller Leif Jensen.

Ekstra fokus på lydanlægget

For fem år siden strejkede kantinens opvaskemaskine op til festen, og selv om det formelt ikke er service-betjentenes ansvar, kunne det godt have givet dem problemer.
Men fejlen blev udbedret i tide. Og for Leif Jensen er det værst tænkelige scenarie endnu ikke sket:
-Hvis det handler om områder, hvor Teknisk Service er ansvarlig, ville det værste nok være, hvis teknikken drillede. Det ville være rigtig dumt, hvis lydanlægget for eksempel svigtede foran de mange gæster, siger han.

Redaktionen afsluttet: 03.10.2016