Ugens tilbageblik

Den fine indgang

For 15 år siden gjorde universitetet op med et af sine gamle principper

I foråret 2001 gjorde SDU op med sin oprindelige tankegang om, at der ikke måtte være nogen af universitetets indgange, der var finere end andre.

På det tidspunkt fik campus i Odense nemlig sin nuværende hovedindgang, og det skete i forbindelse med den største tilbygning, der havde fundet sted siden opførelsen af universitetet.

Det nye afsnit fyldte i alt 13.000 kvadratmeter og kostede knap 200 millioner kroner.

Stort campustorv

Ud over hovedindgangen indeholdt det blandt andet et stort campustorv, en boghandel i tre etager, reception, konferencerum, studiekontor, café og restaurant.

Dermed blev det også nemmere for universitetets gæster at finde rundt i forhold til tidligere, hvor alle indgange mere eller mindre havde været ens.

Med i tilbygningen var også to nybygninger til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet samt Institut for Institut for Idræt og Biomekanik.

Søjle opført udenfor

Samme år besluttede Velux Fonden at donere 20 millioner kroner til en 19 meter høj søjle i blankpoleret granit. Den blev siden placeret uden for hovedindgangen, og dermed fik SDU også en stor pompøs udendørs plads i forbindelse med hovedindgangen.

Kunstneren bag søjlen, Jørn Larsen, foreslog, at der skulle indgraveres en række sentenser. Det blev til 59 inskriptioner fra lærde mennesker i fortid og nutid – eksempelvis Pythagoras, Einstein, Kierkegaard og Blixen.

I forbindelse med det kommende jubilæum har SDU haft udskrevet en konkurrence om at finde tre nye sentenser til søjlen.

Nye inskriptioner

De tre nye inskriptioner bliver: That’s one small step for a man, one giant leap for mankind (Neil Armstrong 1969).

Education is the most powerful weapon we can use to change the world (Nelson Mandela 2003).

Everything is surprising, rightly seen (A.S. Byatt 1992).

Redaktionen afsluttet: 29.08.2016