Citat-konkurrencen: Flere ord på trapperne

That’s one small step for a man, one giant leap for mankind
Neil Armstrong 1969

Education is the most powerful weapon we can use to change the world
Nelson Mandela 2003

Everything is surprising, rightly seen
A.S. Byatt 1992

Disse tre nye citater er nu blevet mejslet ind i granittrapperne rundt om den store søjle foran universitetets hovedindgang i Odense.

SDU opfordrede i foråret studerende og medarbejdere til at komme med forslag til nye citater, som kunne supplere de 59 inskriptioner fra videnskabens verden, som allerede stod der. Omkring 50 fulgte opfordringen, og de fleste havde mere end et bud.

Konkurrencen blev skudt i gang for at markere SDU’s 50 års jubilæum, og derfor var det en betingelse, at de vise ord skulle være sagt eller skrevet inden for de seneste 50 år.

Første citat markerer således et af nyere histories største videnskabelige triumfer: Månelandingen i 1969, det andet understreger vigtigheden af at tilegne sig viden, og det tredje er en påmindelse om at være nysgerrig og ikke lade sig begrænse af det, man allerede ved.

Første citater i 2003

Ideen til citaterne på trapperne kom fra Jørn Larsen, som er kunstneren bag den 19 meter høje granitsøjle ”Interstitiel”.

Hans tanke var at illustrere SDU’s virke gennem velvalgte inskriptioner om forskning, uddannelse og vidensdeling. Den første konkurrence blev holdt i forbindelse med søjlens tilblivelse i 2003.

Citaterne er valgt ud af et tremandsudvalg, som bestod af prorektor Bjarne Graabech Sørensen, professor Jens Oddershede, der er formand for universitetets kunstudvalg, og bibliotekschef Bertil F. Dorch.

De 10 første forslagsstiller har fået et gavekort på 300 kroner til Studenterboghandlen.

Lærde ord fra fortid og nutid

se de 59 sentenser

Sidst opdateret: 19.12.2016