Netværk for kritisk psykologi og praksisforskning
Netværket er for alle med en kontinuerlig interesse i kritisk psykologi og praksisforskning (Holzkamp 1991; Holzkamp-Osterkamp 1991). I netværket er vi optagede af teoretiske og metodologiske spørgsmål i udforskningen af problemstillinger på sundhedsområdet i bred forstand.
Netværkets deltagere er forankret i Institut for Psykologi og Klinisk Institut, SDU, Odense Universitetshospital, samt UC-Lillebælt. Netværket er åbent for VIP, postdoc, ph.d.- og kandidatstuderende, samt sundhedsprofessionelle, der vil arbejde med kritisk psykologi i forskning eller studieopgaver. Netværkets omdrejningspunkt er at læse kritisk psykologiske grundlagstekster og diskutere dem i forhold til deltagernes egne spørgsmål, udfordringer og interesser.
Mødestruktur
Der afholdes fire møder årligt af to timers varighed, med mulighed for uformel snak før eller efter mødet. Leder af netværket er ansvarlig for mødeplanlægning, men mødernes indhold og ledelse aftales fra gang til gang på baggrund af deltagernes interesser. Mødernes omdrejningspunkter er diskussion af grundlagstekster og af deltagernes konkrete problemstillinger i arbejdet med praksisforskning.
Kritisk psykologi og social praksisteori
Netværkets deltagere er optagede af den kritiske psykologis grundlæggende kategorier og analytiske orientering. Filosofisk har den kritiske psykologi rødder i dialektisk materialisme og et marxistisk syn på historie og subjekt. Mange arbejder tillige med filosofiske, antropologiske og sociologiske teorier og begreber om social praksis, deltagelse og subjektivitet. Diskussioner i netværket hviler således på et praksisperspektiv i bred forstand.
Praksisforskning
Praksisforskning i den kritisk psykologiske tradition har et forskningsmetodologisk ideal om at skabe viden i samarbejde med relevante parter i praksis. Idealet hviler på en antagelse om, at forskningsbaseret viden bliver relevant for praksis hvis viden fra praksis får lov at blive en del af forskningsprocessen. En af de forskningsmetodologiske udfordringer er således at etablere et kontinuerligt samarbejde med relevante parter med henblik på at udpege, beskrive og udforske problemstillinger i praksis, samt analysere og formidle indsigter der kan omsættes til konkrete udviklingstiltag. Gennem samarbejde tilstræbes det, at forskning og udvikling bliver et fælles anliggende. Praksisforskning kan dermed bedst beskrives som en overordnet orientering der guider forskningsprocessen, mens problemstillinger og relevante parter i praksis bliver afgørende for udformningen af det konkrete projektdesign og valget af metoder. Til inspiration er der siden 1980’erne gennemført en lang række kritisk psykologiske praksisforskningsprojekter i Danmark, fx om pædagogisk, sundhedsfaglig og organisationspsykologisk praksis. De første grundlagstekster blev udgivet af forskere ved Freie Universität i Berlin i 1960’ og 70’erne.
Referencer
Holzkamp, K. (1991). Societal and Individual Life Processes. In C. W. Tolman & W. Maiers (Eds.), Critical Psychology. Contributions to an Historical Science of the Subject (pp. 50-64). Cambridge University Press.
Holzkamp-Osterkamp, U. (1991). Emotion, Cognition, and Action Potence. In C. W. Tolman & W. Maiers (Eds.), Critical Psychology. Contributions to an Historical Science of the Subject (pp. 102-133). Cambridge University Press.
Kontaktpersoner:
Lotte Huniche, Cand.Psych. & ph.d., lektor v. Institut for Psykologi, SDU, lhuniche@health.sdu.dk
Helle Marie Christensen, Cand.Scient.San & ph.d., sygeplejeforsker og adjunkt v. Klinisk Institut/OUH, helle.marie.christensen@rsyd.dk
