SDUUP | Nyhedsbrev September 2020

TEMA: Læringscirkler - Ressourcesamling bliver en vigtig kilde til viden om digitale teknologier

Omdrejningspunktet for Projekt Digitale kompetencer gennem læringscirkler, der går i luften på SDU til oktober, er en digital ressourcesamling, som deltagerne i projektet kommer til at bruge som udgangspunkt for deres læring i læringscirklerne. Ressourcesamlingen er udviklet i samarbejde mellem de tre deltagende institutioner i projektet: UCL, UCN og SDU. Samlingen er også offentlig tilgængelig – indholdet er nemlig ikke kun relevant for projektets deltagere.

Ressourcesamlingen kan være en nyttig kilde til viden for mange andre end deltagere i projektet

Hver institution bidrager med materiale til samlingen, men SDU har indledningsvist stået for at levere størstedelen af indholdet, bl.a. pga. SDU’s store ekspertise inden for sundhedsteknologi (telesundhed, AI), Extended Reality, IoT og Blended learning. Indholdet i samlingen vil i kraft af projektets fokus på udvikling af digitale kompetencer have fokus på nye digitale teknologiske udviklinger, der påvirker faglig, professionsmæssig og didaktisk praksis. Dermed er ressourcesamlingen ikke bare relevant for deltagerne i projektet, men kan også være en nyttig kilde til viden for alle, der er interesserede i nye digitale udviklinger og hvordan de kan bruges i faglig og didaktisk praksis.

Netop derfor er ressourcesamlingen offentlig tilgængelig, så det er muligt for alle at dykke ned i de mange ressourcer. I løbet af projektet vil der også blive udviklet yderligere indhold til samlingen, så den til sidst indeholder ca. 25 indholdselementer. Du finder ressourcesamlingen her - https://dkgl.dk/.

Eksempler på indholdselementer: Extended Reality og Blended Learning

Kigger man på de enkelte indholdselementer i samlingen, er det let at se, hvorfor de kan være en vigtig kilde til viden om digitale teknologier for langt flere end bare projektets deltagere. Et af de elementer, som SDU har bidraget med, er en introduktion til Extended Reality med VR og AR. Indholdet er udviklet af Gunver Majgaard, der er forsker i digitale læringsmidler og spiludvikling på Det Tekniske Fakultet på SDU. Indholdet giver en generel introduktion til Extended Reality, både i form af VR og AR, og hvordan spilelementer kan facilitere erfaringsbaseret læring. Samtidig giver Gunver en række praksiseksempler på, hvordan VR og AR kan bruges i undervisningspraksis. Til sidst opridser hun fordele og ulemper ved at bruge Extended Reality i undervisningssammenhæng.

Et andet indholdselement, som er udviklet på SDU, er en grundlæggende introduktion til Blended Learning – herunder flipped learning. Indholdet er udviklet af Inger-Marie F. Christensen og Christopher Kjær. Christopher er e-læringskonsulent i SDUUP. Her får du en gennemgang af, hvad blended og flipped learning er og fordelene ved at anvende metoderne i din undervisning. Der gives en række gode råd og metoder til, hvordan du kan tilrettelægge forløb med blended og flipped learning, og samtidig gennemgås der nogle gode eksempler på, hvordan blended og flipped learning anvendes i praksis på SDU.

Gå selv på opdagelse i platformen – nyt indhold tilføjes løbende

Vi opfordrer dig til selv at gå på opdagelse i de læringsressourcer, der allerede ligger på platformen, men også til at holde øje med, når der kommer nye til. SDUUP vil løbende i vores nyhedsbreve gøre opmærksom på nye ressourcer. Ved at bruge ressourcesamlingen kan du nemt følge med i de nyeste udviklinger indenfor digitale læringsressourcer.

Du finder ressource-samlingen her

Ressourcesamlingen er nem at tilgå og opdateres med nye ressourcer i løbet af projektet. Vi opfordrer dig til selv at gå på opdagelse i de læringsressourcer, der allerede ligger på platformen, men også til at holde øje med, når der kommer nye til

Tilgå ressourcesamlingen

Redaktionen afsluttet: 30.09.2020