Sarah brænder for cybersikkerhed: Vil tænde IT-gnisten i flere piger

Sarah Manon Pradel går forrest i kampen om at trække flere kvinder ind i IT- og techområdet. Hun læser selv til softwareingeniør på TEK og er en af hovedkræfterne i den nye kampagne Go get IT girls.

Af Jakob Haugaard Christiansen, journalist TEK., 11-03-2022

Hun havde aldrig kodet en linje i sit liv, da hun begyndte på softwareingeniør-uddannelsen på Det Tekniske Fakultet (TEK). Hun var en af blot 11 piger blandt de 180 nye studerende.

- Der er rigtig mange piger, som har leget med dukker og haft rollen som den omsorgsfulde mor igennem barndommen. Når de vokser op og skal vælge uddannelse, så går de - vi - ofte efter en uddannelse inden for det sundhedsfaglige område, fordi det er det, vi har lært, siger hun.

Seks semestre senere har hun kastet sig aktivt ind i kampen for at trække flere piger til tastaturet og it-uddannelserne som del af kampagnen Go get IT girls på TEK. I samarbejde med en række virksomheder i Odense står TEK bag fem events, hvor unge piger kan lære at bygge en hjemmeside, introduceres til kunstig intelligens eller hacke en computer.

- Det handler om at vise dem de mange forskellige aspekter, der er i it-faget og inden for teknologi, hvor vi tager udgangspunkt i virkeligheden, for det er et super praktisk studie, selv om man ikke kommer uden om teorien. Det handler om alt fra planlægning til kreativitet, og hvordan man bruger it-løsninger bl.a. på det sundhedsfaglige område, hvor man bl.a. anvender virtual reality til at hjælpe patienter med skizofreni, siger hun.

På Det Tekniske Fakultet på SDU håber projektansvarlig Mette Høyberg Qvarfot, at Sarah Manon Pradel kan være med til løfte interessen for it-området hos andre unge piger.

- Vi vil gerne nedbryde fordomme og gøre flere unge piger opmærksom på de mange muligheder, der er i it- og techbranchen, som i den grad efterspørger flere kvinder. Kampagnen skal vise pigerne, hvor mange nuancer og kreativitet der er i de fag, som de måske opfatter som knastørre. Vi håber, at se rigtig mange piger de fem aftener, siger kommunikationsmedarbejderen på TEK.

Fra medicin til kode

Sarah Manon Pradel var ikke specielt interesseret i it, da hun voksede op i Korsør. Via Nyborg Gymnasium kom hun til SDU, hvor hun i første omgang da også læste medicin.

- Jeg var på vej ind på det sundhedsfaglige område ligesom mange andre piger, som ofte betragter IT og et studie som softwareingeniør som et "hårdt" fag præget af gamer-drenge i hoodier, siger hun.

Den forestilling vil hun nu gerne lave om som del af Go get IT girls-kampagnen, der starter 20. april hos IT-firmaet House Of Code i Odense. Den aften kan deltagerne lære, hvordan man bygger en hjemmeside. Herefter følger fire andre tema-aftener på TEK og hos private firmaer, hvor deltagerne stifter bekendtskab med hacking, kunstig intelligens og programmering.

- Jeg kunne ikke kode noget som helst, da jeg selv startede. I dag kan jeg programmere, og jeg har fundet ud af, at når man kan det basale programmeringssprog, så er det faktisk ret let at lære et nyt sprog, så på det punkt er det ikke anderledes end at lære engelsk eller tysk, siger hun.
Netop grøn kode på en sort baggrund udgør en afgørende stopklods for mange piger, men ikke alene er det lettere, end man tror, men det udgør nu heller ikke den største andel af studiet, understreger hun.

- Selvfølgelig programmerer vi, men vi bruger mere tid på alt fra analyser til forståelse af cybersikkerhed og hvordan man vedligeholder et IT-program. Vi er ingeniører, før vi er programmører og vi arbejder meget med selve processen, siger hun.

- Vi skal trække flere piger til

Det var netop interessen for cybersikkerhed, der i sin tid trak hende væk fra medicin og ind på software-studiet. Og selv om halvdelen af de piger, hun startede med, i dag er droppet ud af studiet, så læser de fortsat en teknisk uddannelse.

- Det er ikke fordi, de er blevet sygeplejersker eller læser til læge, de er bl.a. skiftet til datamatikeruddannelsen, så de er blevet i faget, siger 23-årige Sarah Manon Pradel.

Hun er ikke i tvivl om, hvorfor der skal flere kvinder ind i IT.

- Vi har et andet perspektiv end drengene, og faktisk har vi med vores omsorgsgen og interesse en anden tilgang til opgaven og de problemer, vi forsøger at løse med kode og teknologi. De bløde værdier fylder mere i vores tilgang til de problemer, vi skal løse.

- Faktisk er det på den måde lige præcis de værdier og interesser, som afholder mange fra at søge ind i faget, som også gør det afgørende, at vi får trukket flere piger til, siger hun.

Hvis du gerne vil med på Go get IT girls, så kan du læse mere om de fem events her og se en video med Sarah Manon Pradel: : https://www.sdu.dk/da/uddannelse/moedsdu/girlssoftware

Redaktionen afsluttet: 11.03.2022