Ph.d.-cup

Leverforskning vinder årets ph.d.-cup

Syv veloplagte ph.d.-studerende dystede fredag eftermiddag i forskningsformidling. Johanne Kragh Hansen fra Klinisk Institut og FLASH – Center for Leverforskning løb med sejren.

Kan man drikke sig ud af sin leversygdom? Sådan indledte ph.d.-studerende Johanne Kragh Hansen sin præsentation til årets ph.d.-cup.

Hun har undersøgt, hvad det bedste kosttilskud er til mennesker med kronisk leversygdom, hvor leversygdommen skyldes alkohol. Det er altså ikke alkohol, der skal drikkes, men kosttilskud. Og det viser sig, at man faktisk kan bremse udviklingen af leversygdom ved konsekvent at drikke en form for såkaldt postbiotikum, som giver bedre vilkår til gode bakterier i tarmfloraen.

Dommerpanelet nævnte blandt andet, at Johanne Kragh Hansens præsentation bar præg af en god ro og et klart narrativ.
Mød forskeren

Johanne Kragh Hansen er tilknyttet Klinisk Institut på SDU og FLASH – Center for Leverforskning.

Deltagere ved Ph.d. Cup 2023

• Didde Riisager Hansen – Institut for Molekylær Medicin
  • Ida Nielsen Sølvhøj – Statens Institut for Folkesundhed
  • Johanne Kragh Hansen – Klinisk Institut
  • Kristian Stampe Nielsen – Institut for Psykologi
  • Kristina Pfeffer – Institut for Idræt og Biomekanik
  • Malene Bisgaard – Institut for Regional Sundhedsforskning
  • Sarah Munk Andreasen – Institut for Sundhedstjenesteforskning

Læs mere om deltagerne og deres forskningsprojekter her

Region Syddanmark og SUND’s ph.d.-cup

Ph.d.-cuppen er en årligt tilbagevendende begivenhed arrangeret af Region Syddanmark og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU, hvor ph.d.-studerende fra hvert af SUND’s institutter stiller op. De ph.d.-studerende dyster mod hinanden i forskningsformidlingens svære kunst.

Ph.d.-cup finder sted i forbindelse med Region Syddanmarks Åben Forskerdag. Åben Forskerdag er en begivenhed, hvor forskere og ledere fra hele Region Syddanmark og Syddansk Universitet mødes for at præsentere deres egen forskning og høre om de nyeste nationale og internationale tendenser indenfor sundhedsforskningen.

Åben Forskerdag lå for andet år i træk i forlængelse af Klinisk Institut og OUH's Research Week.

Deltagere og dommerpanel ved årets ph.d.-cup.

Deltagere ved årets ph.d.-cup.

Vinderen af årets ph.d.-cup, Johanne Kragh Hansen.

Åben forskerdag 2023.

Redaktionen afsluttet: 07.11.2023