Forskning

Bedre hjælp til patienter med smerter og ubehag i brystet

Ny forskning fra Institut for Regional Sundhedsforskning og Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital kan gøre det nemmere at finde de patienter, som vil have gavn af behandling for stabile hjertekramper – og dem, som ser ud til at få det bedre.

Af Marianne Lie Becker, , 26-10-2023

Op imod 100.000 danskere lever med stabil hjertekrampe, som kan give et liv med smerter og ubehag i brystet. Stabil hjertekrampe skyldes i de fleste tilfælde åreforkalkning af hjertets kranspulsårer, som reducerer blodforsyningen til hjertet.

Forskere på Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital tilknyttet Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet har fundet frem til, at en såkaldt FFR-CT analyse kan hjælpe med at vurdere, hvilke patienter der ser ud til at ville klare sig bedre med stabil hjertekrampe på længere sigt (tre år), og de patienter, som har større risiko for blodprop i hjertet eller død.

Behandlingen kan omfatte medicin, ballonudvidelse med stent eller bypassoperation.

De nye resultater har ført til, at forskerholdet fra Esbjerg netop har optrådt på den førende hjertemedicinske kongres, TCT, i San Francisco tidligere på ugen.

- Vores hold i Esbjerg og vores gode samarbejdspartnere på Aarhus og Odense Universitetshospitaler har fundet noget nyt, som har stort potentiale og derfor også vækker interesse internationalt, siger læge og ph.d.-studerende Kristian Tækker Madsen.

Forskergruppens placering helt i front internationalt understreges også af andre aktuelle projekter. Esbjerg Sygehus har en af ganske få nye skannere med foton-teknik, og forskningsleder og klinisk professor Niels Peter Rønnow Sand og andre læger fra det hjertemedicinske område planlægger at undersøge ca. 150 patienter med tilbagevendende brystsmerter trods tidligere indsættelse af stent i hjertets kranspulsårer.

Læs mere i nyheden fra Syddansk Universitetshospital her.

Om FFR-CT analyse:

FFR-CT analysen består af komplekse, matematiske beregninger baseret på 3D-information fra patientens hjerte-CT scanning. Det kan beskrives som en avanceret computersimulering af blodgennemstrømningen i patientens kranspulsårer, som med høj præcision kan vurdere, hvordan åreforkalkningen påvirker blodforsyningen til hjertet.
Redaktionen afsluttet: 26.10.2023