Nyheder

• 18.05.2018

Kemi i bevægelse

Jan O. Jeppesen bygger molekyler, der kan fungere som små maskiner. Kun fantasien sætter grænser for, hvad de kan bruges til, siger SDU-professoren.

• 26.04.2018

Hvad sker der, når havene stiger og kystområder bliver oversvømmet?

Velfungerende marine økosystemer kan hurtigt opstå, viser nyt studie.

• 27.03.2018

Tænk, hvis piger var lige så glade for naturvidenskab og teknik som drenge

KvanteKarina og Teknologiskolen er initiativer, som får børn og unge til at lege sig ind i den naturvidenskabelige verden. Regeringen afsætter millioner til flere initiativer. Men vi hænger stadig fast i kulturen om, at videnskab og teknik er for drenge

• 21.03.2018

IT Camp for piger er udsolgt

Gymnasiepiger fra hele landet deltager 26.-27. marts i it-camp på SDU i Odense.

• 02.03.2018

Bobler fra fortiden

Her blev ilt fanget for 1,6 milliarder år siden

• 01.03.2018

Nu kan du læse astronomi på SDU

SDU er klar til at modtage ansøgninger fra astronomi-interesserede uddannelsessøgende.

• 28.02.2018

SDU-forsker klar til udforskning af dybhavsgraven Atacama

Internationalt forskerhold er på vej til østlige Stillehav. Formålet er at udforske livet på 8.000 m dybde og at forstå Atacama dybhavsgravens betydning for regionens kulstof- og kvælstofkredsløb.

• 14.02.2018

Genbrug af fosfor kan give os mere mad

Verden er ved at løbe tør for fosfor og står dermed overfor en potentiel sultkatastrofe. Det gælder derfor om at genbruge så meget fosfor som muligt, og det kan nu blive signifikant mere effektivt.

• 07.02.2018

Lige her sidder trækfuglens indre kompas

Trækfugle kan finde vej, fordi de har et indre kompas. Det har længe været et mysterium, hvordan dette indre kompas fungerer på det helt grundlæggende, molekylære niveau, men det kan forskere nu afsløre. Viden om fuglenes indre kompas kan være med til at beskytte dyr i naturen.

• 25.01.2018

Farmaceuter vil bringe personlig medicin ind i patienternes hverdag

Personlig medicin bliver mere og mere udbredt, og farmaceuter skal løse udfordringen med at udvikle og fremstille personlig medicin til patienterne. Det kræver væsentligt anderledes produkter end i dag, mener et nyt nordisk forskningsnetværk, der har fået en bevilling på 32,8 mio. kr. til dette.

• 24.01.2018

Nyt samarbejde sætter droner og robotter på skemaet i gymnasiet

Den 11. januar var en stor dag for eleverne på Mulernes Legatskole. Den dag underskrev LSUL, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Dronecenteret ved Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitetsbibliotek og Mulernes Legatskole en aftale om, at Odense-gymnasiets nye studieretning i matematik-fysik-kemi får fokus på droner og robotter.

• 22.01.2018

Giftrester skal væk fra vores drikkevand

Rester af sprøjtegifte og andre svært nedbrydelige stoffer bør slet ikke være i vores drikkevand, mener SDU-forsker. Men når nu de er der, gælder det om at få dem fjernet helt, og det kan en nyt koncept inden for vandoprensning være med til at realisere, mener hun.

• 18.01.2018

Ny hypotese om hvordan dyrelivet pludselig opstod på Jorden

Kan kræftsvulster lære os om dyrenes udvikling på Jorden? Ja, mener forskere, der nu præsenterer en ny teori for, hvorfor det pludseligt myldrede frem med nye og avancerede dyrearter på Jorden for ca. en halv milliard år siden. En biologisk innovation kan have været nøglen.