SDU-forskere gør en indsats for at hæve uddannelsesniveauet i Sydamerika

1.000 gratis eksemplarer af en ny lærebog i biofysik er blevet uddelt til universiteter og biblioteker i Ecuador.

Af Birgitte Svennevig, , 09-12-2014

To danske forskere ved Syddansk Universitet, professor Luis Bagatolli og professor Ole G. Mouritsen fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi og Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, har skrevet en bog på spansk om fedtstoffer for at imødekomme behovet for undervisningsmateriale på spansk i Sydamerika.

Bogen er netop lancerts i forbindelse med en storstilet indvielse af et nyt universitet i Ecuador i en helt nyanlagt by omkring Urcuquí i det nordlige Ecuador. Byen, som kaldes Yachay, der på det lokale sprog betyder Vidensbyen, er den største ecuadorianske satsning på fremtiden under den progressive præsident Rafael Correa. Correas mission er at bringe Ecuador ind i fremtiden og ud af fattigdom ved at satse på uddannelse og innovation.

Skal også udkomme i andre sydamerikanske lande

Professor Bagatolli har tilbragt en del af foråret i Ecuador for at medvirke ved opbygningen af de nye uddannelser ved Yachay universitetet.

“Der er et stort behov for at hjælpe de sydamerikanske lande med at forbedre deres uddannelser. Desuden er der et meget stort potentiale for udveksling af dygtige sydamerikanske studerende med danske universiteter,” siger professor Bagatolli.

Den nye bog vil senere blive udbredt til andre lande i Sydamerika, ligesom der arbejdes på at få udarbejdet en version af bogen på portugisisk, så også store lande som Brasilien kan få glæde af danskernes indsats.

Bogtitel: Vida ¿una cuestión de grasas? (Life -  as a Matter of Fat). Udgiver: Yachay, Quito (2014), 288 sider.

Foto: Professor Luis Bagatolli ved udgivelsesreceptionen i "Salon de los Escudos del Instituto Nacional de Patrimonio Cultural" i Quito, Ecuador.

Professor Luis Bagatolli, tlf: 6550 3476/4045, bagatolli@memphys.sdu.dk
Professor Ole G. Mouritsen, tlf: 6550 3528/3506, ogm@memphys.sdu.dk