Talentfulde unge dystede i dissekerede muslinger

Gær og muslinger var kategorierne, da talentfulde unge deltog i semifinalen i Biologi Olympiaden på Syddansk Universitet

Af Henrik Gautier, 15-01-2014

28 talentfulde gymnasieelever dissekerede muslinger og overvågede hvordan gær reagerer, når det bliver fodret med kulhydrater, da de mødtes til semifinalen i Biologi Olympiaden på Syddansk Universitet den 13. og 14. januar 2014.

Der var både praktiske og teoretiske opgaver, og kampen om at blive blandt dagens 15 bedste deltagere var hård og intens. De 15 bedste går nemlig videre til finalen i Århus sidst i marts, og herfra går de fire bedste danskere videre til den internationale Biologi Olympiade på Bali i Indonesien til sommer.

Deltagerne var så koncentrerede, at de dårligt havde tid til at tale med de journalister, der kom for at dække begivenheden, men det lykkedes Fyns Stiftstidende at få en kommentar fra My Uyen Vu fra Odense Katedralskole. Hun blev overtalt af en lærer til at stille op, og hun sagde til avisen:

"Det er superspændende! Jeg er interesseret i alle de naturvidenskabelige fag. Jeg kan godt lide, at der er et facit!"

My Uyen Vu er ikke den eneste unge, der interesserer sig for naturvidenskab. Rekordmange unge har i år meldt sig til Biologi Olympiaden – hele 2.386 fra hele landet – og Syddansk Universitet oplever i disse år en voksende interesse for at studere på Det Naturvidenskabelige Fakultet.

Semifinalen sluttede med en tur i Odense ZOO, hvor de 15 finalister blev udpeget.

Redaktionen afsluttet: 15.01.2014