Humaniora-forsker topper internationalt

Forsker ved Centre for Medieval Literature på SDU får højest score blandt knap 1700 ansøgninger fra universiteter i hele verden.

I skarp konkurrence med verdens førende universiteter er det lykkedes for Humaniora, SDU at opnå en delt førsteplads og en forskningsbevilling i et ansøgerfelt på 1693. Det er postdoc Irene Salvo Garcia fra Centre for Medieval Literature, der har opnået en score på 100 %, hvilket betyder, at der er givet topkarakterer fra hele bedømmelsesudvalget.

Dermed har hun sammen med grundforskningscentret fået den prestigefyldt europæiske bevilling ’Marie-Sklodowska Curie Individual Fellowship’ til de næste to år at forske i internationale forbindelser i middelalderens litteratur. Centret er det eneste grundforskningscenter i middelalderlitteratur på verdensplan og førende inden for dette forskningsfelt.

Øget fokus på ansøgninger
På Humaniora har man gennem de sidste år haft øget fokus på at tiltrække eksterne bevillinger, både på nationalt og internationalt plan.

-Det er resultatet af en målrettet indsats i forhold til at få en større andel af de forskningsmidler, der uddeles. Vi har arbejdet strategisk med at forbedre vores ansøgninger, og derfor er det glædeligt, at det giver bonus i form af et så flot resultat, siger dekan på Det Humanistiske Fakultet, Simon Møberg Torp.

Bevillingen giver mulighed for, at postdoc Irene Salvo Garcia kan udforske ligheder i den europæiske middelalderlitteratur og dermed bevise, at middelalderen var langt mere international, end man hidtil har regnet med.

Redaktionen afsluttet: 29.03.2016