ph.d.-forsvar

Ph.d. undersøger iPads i undervisningen

iPads skaber kreativitet, selvstændighed og succesoplevelser i klasseværelset. Men de kalder også på digital dannelse. Det viser nyt ph.d.-projekt.

Lyd, video og professionelle præsentationsprogrammer er nogle af de muligheder, eleverne får, når iPads inddrages i undervisningen. Det stimulerer deres kreativitet og lysten til at løse skoleopgaverne på bedst mulige vis.

Det viser en ny ph.d.-afhandling, som Else Lauridsen fra Institut for Design og Kommunikation står bag.

I tre år har hun fulgt en 5.-7.-klasse i Kolding og studeret deres brug af iPads i danskundervisningen.

Studiet viser mange fordele ved det nye undervisningsredskab.

Nye læringsformer og gamle dyder

Adgangen til kreative apps som videoredigering, tegneserie- og præsentationsværktøjer giver eleverne lyst til at gå i dybden med skoleopgaverne, fordi værktøjerne hurtigt giver deres arbejde professionel karakter.

Samtidig gør iPad’en eleverne mere selvstændige i deres søgen efter viden. I stedet for at spørge læreren om hjælp, bruger de iPad’en til informationssøgning.

Fordelene er ikke kun faglige, for studiet viser også, at iPad’en kan være med til at ændre klasseværelsets rollefordeling. Hvor nogle elever måske er fagligt udfordrede, kan de vise sig at være dygtige med en iPad i hånden. Det giver succesoplevelser, også til klassens svage elever.

Der er dog også udfordringer forbundet med brugen af iPads i undervisningen. Spil og sociale medier tager hurtigt opmærksomheden og giver risiko for digital mobning.

Derfor anbefaler Else Lauridsen i sin afhandling skolerne at undervise i digital dannelse. Rettigheder, søgeteknikker og god opførsel er alfa og omega, hvis undervisningen med iPads skal udnyttes fuldt ud.

Else Lauridsen forsvarer sin ph.d. mandag d. 19. December kl. 10 i Udsigten, 6. plan, Universitetsparken 1, 6000 Kolding

Redaktionen afsluttet: 15.12.2016