Medbring et artefakt, somrepræsenterer et fagligt samspil/et samarbejde på tværs af fagligheder, du har deltaget i, som har været vellykket. Det behøver ikke være i en gymnasiekontekst, du har indgået i et fagligt samarbejde på tværs af fagligheder. Det kan også være fra et job, en fritidsaktivitet eller lignende.
Læs pensum (se herunder) for at få viden om gymnasiet som ramme om dit arbejde som gymnasielærer, om projekt- og problemorienteret didaktik, vejledning, faglige samspil med fokus på elevernes dannelse og studiekompetence, og om teamsamarbejde. Endelig skal du også læse om eleverne og mulige strategier for arbejdet mellem fag og faggrænser.
Gøre din portfolio klar til at fastholde dine erfaringer og refleksioner fra praktisk pædagogikum og fra teoretisk pædagogikum. Som klargøring kan du skrive fem minutter ud fra spørgsmålet: hvilke didaktiske problemer synes du, der kan være, når flere fagligheder og lærere (og evt. professioner) skal arbejde sammen?
Det anbefales, at du medbringer varmt tøj tilpasset vejrforholdene til LFG, da dele af undervisningen foregår udenfor. Til turen i byen får du også brug for en telefon til at billeddokumentere, og du får brug for skrive- og tegnematerialer.
Fokus:
Organisatorisk: Samarbejde mellem fag og med kolleger og elever på tværs af fag og faggrænser i gymnasiet.
Didaktisk: Problembaseret læring i fagligt samspil, projektarbejde, skrivning, vejlederrollen og teamsamarbejde
Produktkrav til pkt. 3:
I projektforløbet skal du inddrageét eller alle dine fag, og du skal indgå i samarbejde med andre gymnasielærere og deres fag.
Sammen skal Idesigne et tværfagligt projektforløb til gymnasieelever af 1 – 3 dages varighed.Kravene til det produkt, I skal lave er:
PROJEKTFORLØBET skal indeholde EN EPOKAL og TVÆRFAGLIG PROBLEMSTILLING, som refererer til gymnasiets fagligheder og dannelsesformål.
POSTER, der skal støtte mundtlig fremlæggelse af jeres didaktiske design af projektforløbet.
FOTODOKUMENTATION, som gemmes i din PORTFOLIO, der også kan indeholde analyser, refleksioner mv. fra dagenes arbejde.
Uddannelsesrum 1
Praktisk pædagogikum på egen skole
Uddannelsesrum 2
Teoretisk pædagogikum sammen med andre gymnasielærere