Det amerikanske valg på SDU

Mød den karismatiske amerikanske ambassadør Rufus Gifford mandag 24. oktober og få et helt særligt indblik i amerikansk politik lige før præsidentvalget 8. november. Eller deltag i Election night på selve valgdagen.

Af Maria Slej Hasselstrøm, mash@sdu.dk, 14-10-2016

Hvem bliver vinderen af den mest beskidte valgkamp i moderne tid? Clinton eller Trump?

Selv om den amerikanske ambassadør i Danmark Rufus Gifford nok ikke kan give svaret på dette spørgsmål, vil man helt sikkert gå klogere fra mødet med den populære herre. Og der er ingen tvivl om, at dette valg er anderledes end tidligere præsidentvalg i USA

- Det er et særligt valg, fordi begge kandidater er historisk upopulære i den amerikanske befolkning. Hillary Clinton ses af mange som indbegrebet af et ”broken Washington” og ydermere som  korrupt hemmelighedskræmmer.

- Trump er et særsyn, fordi det er første gang i nyere tid, at et af de to store partiers officielle kandidat har kunnet slippe afsted med så fjendtlige udtalelser mod snart sagt alle minoritetsgrupper samt stort set at lyve, hver gang han åbner munden, siger Thomas Ærvold Bjerre, der er lektor på Center for Amerikanske Studier.

Stemmer imod en kandidat

Derfor er det heller ikke til at sige, om valgdeltagelsen bliver høj eller lav på valgdagen den 8. november.

- Mange eksperter frygter, at den udtalte politikerlede blandt befolkningen og de to historisk upopulære kandidater vil få mange til at blive hjemme. På den anden side er der en mulighed for, at folk kommer op af sofaen og stemmer - ikke for en kandidat men imod en anden kandidat, siger Thomas Ærvold Bjerre.

Han vurderer, at der vil være spænding om udfaldet frem til det allersidste. Bunden er efterhånden nået, så kun en ekstremt eksplosiv afsløring, udtalelse eller begivenhed vil kunne afgøre valget inden.

Spørgsmål til ambassadøren

Clinton-lejren er bekymret for, om WikiLeaks offentliggør materiale, der kan fungere som bevismateriale i nogle af de dårlige sager, hun har i bagagen, f.eks. e-mail-skandalen.

-  Mange troede, at de lækkede optagelser af Trumps nedsættende udtalelser om at befamle kvinder ville være enden for hans kampagne. Men også det overlevede han, og selvom snart alle fremtrædende republikanere har trukket deres støtte til ham, nægter han at trække sig, så det er svært at forestille sig, hvad der skulle få ham til det inden den 8., siger Thomas Ærvold Bjerre.

Ambassadørbesøget på SDU vil foregå i ”Town Hall”-formatet, altså en åben offentlig dialog. Gifford åbner mødet med en kort præsentation og vil derefter svare på spørgsmål fra salen. Alle spørgsmål er velkomne.

Election night på SDU

Udover ambassadør-besøget vil selve valgdagen også blive fulgt på SDU, hvor der holdes en særlig Election night for studerende og ansatte på Campus i Odense. Der vil blandt andet forelæsninger, spil, prøvevalg og netværksmøder.

Offentligheden har mulighed for at komme og høre indlæg fra lektor Thomas Ærvold Bjerre og professor David Nye, som også knyttet til Center for Amerikanske Studier.

MØD AMBASSADØREN - BILLETTER ER UDSOLGT

•  Mandag d. 24. oktober kl. 19-21 i  U45 på SDU  i Odense.
  • Dørene åbner kl. 18.15 og lukker kl. 19.00.
  • Arrangementet er gratis, men der er et begrænset antal pladser, så du skal tilmelde dig.

ELECTION NIGHT

• Tirsdag 8. november kl. 20.30 i fredagsbaren på SDU i Odense.
  • Alle er velkomne.
Amerikanske studier på SDU