Ansøgninger

Knap 6000 har SDU som førsteprioritet

Antallet af personer, der har prioriteret en af SDU’s videregående uddannelser højest, ligger i år på 5939. Trods tilbagegang i forhold til sidste år er der tilfredshed med søgningen.

Af Nicolai Lynge Clausen, , 06-07-2021

5939 har i år valgt en SDU-uddannelse som førsteprioritet. Det står klart efter mandag den 5. juli, som var fristen for at søge ind på en videregående uddannelse i hele landet.

Førsteprioritetsansøgningerne er ud af et samlet antal ansøgninger på 21.400, og hvis man sammenligner med sidste år, svarer antallet af førsteprioritetsansøgninger til et fald på 7 procent.

Tallene vækker dog ikke bekymring hos formand for Uddannelsesrådet, Jens Ringsmose. Sidste år var et rekordår på flere parametre, hvor ansøgningsmængden bar præg af corona og lange udsigter til rejser, højskoleophold mm.

– Vi er utroligt glade for, at så mange unge har valgt SDU som deres førsteprioritet. Det var forventet med et lavere tal end i 2020, og vi glæder os f.eks. over at se, at vores årelange arbejde i Sønderborg med at opbygge et stærkt fagligt miljø med tæt kontakt til det lokale arbejdsmarked har resulteret i en flot stigning i antallet af ansøgere.

Fremgang på naturvidenskab og i Sønderborg

Der er en markant fremgang i antallet af førsteprioritetsansøgninger på SDU’s campus i Sønderborg på 23 procent. Her udbydes der i år to nye uddannelser.

Ligeledes er det værd at fremhæve, at interessen for uddannelser udbudt af Det Naturvidenskabelige Fakultet fastholdes målt på antal ansøgninger med SDU som førsteprioritet. Det til trods for en mindre tilbagegang for den samlede universitetssektor.

De største tilbagegange ses på de tekniske og humanistiske områder, hvilket også er en tendens, der ses på landsplan.

Endeligt svar 28. juli

De håbefulde ansøgere får endeligt svar på, om de tilbydes en studieplads den 28. juli. Og det bliver til et studieliv, der er tæt på det, vi kender fra tiden før corona, forklarer studiechef Annette Lund.

– Vi glæder os til at møde alle vores nye studerende på SDU. Der har været arbejdet - og bliver arbejdet - på højtryk for at få genskabt det gode studiemiljø for alle med fagligheden og det sociale i fokus, siger hun.

Redaktionen afsluttet: 06.07.2021