Robotforskning

Robotforskere vinder prestigefyldt konkurrence

Forskere fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet har vundet førstepladsen i en konkurrence på den internationale IROS konference. Deres løsning demonstrerer, at fleksible objekter som ledninger fremover kan trækkes og justeres af robotter. Det åbner for nye anvendelser i industrien.

Af Jane Thoning Callesen, , 23-11-2020

Hvis man arbejder med robotter ved man godt, hvad IROS betyder: De fire bogstaver henviser til verdens førende akademiske robotkonference, hvor tusindvis af forskere fra hele verden årligt mødes.

Om IROS

• IROS står for International Conference on Intelligent Robots and Systems. Her mødes forskere for at drøfte perspektiver inden for robotteknologi på absolut topniveau
  • Konferencen har fundet sted årligt siden 1988, og har tidligere været afholdt i byer som Tokyo, Vancouver, Las Vegas og Madrid
  • Grundet Covid-19 fandt den i 2020 sted online, og SDU-holdet vandt derfor konkurrencen fra Industri 4.0 - laboratoriet i kælderen under det Tekniske Fakultet, hvor en lang række kameraer var med til at dokumentere deres løsning
  • SDU Robotics blev kåret som vinder af konkurrencen 6. november 2020.

Med til konferencen hører en konkurrence, og i år blev den vundet af SDU Robotics, der hører under Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU.

Sejren giver anerkendelse i både videnskabelige og industrielle miljøer, og den åbner dørene for nye måder at bruge robotter på, fortæller lektor Christoffer Sloth, der koordinerede det syv mand store SDU-hold under konkurrencen.

– IROS er kendt i hele det internationale robotmiljø, og det er en meget svær konkurrence. Vi er glade for, det lykkedes os at demonstrere, at robotter ikke kun kan montere faste dele som skruer og plastiklåg, men også bøjelige dele som kabler og remme, for det kan bruges i mange sammenhænge fremadrettet, forklarer han.

Nye typer samleopgaver

Konkurrencen gik ud på at få robotter til at løse nye typer automatiske samleopgaver med relevans for industrien. Holdet skulle blandt andet få robotten til at montere skruer, kabler og remme på en mock-up plade, og det var en stor udfordring, særligt hvad angik manipulationen af de fleksible dele.

SDU-holdet brugte en måned på forberedelserne, med både dage og nætter tilbragt i laboratoriet, og deres indsats resulterede i det højeste antal point, der nogensinde er givet i konkurrencen, samt en tidsbonus.

– Vores løsning er faktisk en videreudvikling af det setup, vi brugte, da vi i 2018 vandt WRS-konkurrencen i Japan, fortæller lektor Anders Glent Buch fra SDU Robotics.

SDU-holdets løsning er robust og strømlinet. Det er tydeligt, at de har arbejdet længe på at udvikle en fleksibel arbejdsstation til automatiserede montageopgaver, der kan bruges kommercielt.

Joseph A. Falco, the National Institute of Standards and Technology

– Vi valgte at bruge to robotter, hvor den ene robot er udstyret med et kamera, og den anden med en programmerbar skruemaskine. Begge robotter har en parallelgriber monteret, og så sørger vi for, at de samarbejder om at løse de komplekse problemstillinger.

Løsningen imponerer Joseph A. Falco fra the National Institute of Standards and Technology, som var medarrangør på konkurrencen.

– SDU-holdets løsning er robust og strømlinet. Det er tydeligt, at de har arbejdet længe på at udvikle en fleksibel arbejdsstation til automatiserede montageopgaver, der kan bruges kommercielt, og at de ved, hvor vigtigt det er at tilgå udfordringen fra mange forskellige vinkler på samme tid, roser han.

Forskning i verdensklasse

Sejren er med til at cementere den stærke position, som SDU har på den internationale scene, og det glæder Henrik Bindslev, dekan på det Tekniske Fakultet.

– Resultatet af konkurrencen viser, at SDU Robotics er på det højeste internationale niveau inden for styring af industrielle robotter. De opgaver, holdet har løst, er særdeles komplekse, siger han.

Holdet har med stor kreativitet baseret på dyb faglighed demonstreret, at samarbejdende robotter nu kan løse besværlige opgaver med at samle og ikke mindst også skille apparater ad. Opgaver, der i dag er afhængige af fingernem arbejdskraft.

Nye muligheder for genanvendelse

– Perspektivet er, at mennesker kan frigøres fra enerverende og nedslidende arbejdsgange. Perspektivet er også, at verden i højere grad kan få skilt brugte apparater ad med henblik på recirkulering af materialer frem for at smide brugt apparater på lossepladser, forklarer han.

– Det vækker opmærksomhed, at vi nu for anden gang inden for to år vinder en international robotkonkurrence med deltagelse af verdens bedste, og det åbner for yderligere muligheder. Dem vil vi selvfølgelig gribe, så vi også fremadrettet er helt i front på det robotteknologiske område, fastslår Henrik Bindslev.

Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet

Om konkurrencen

• Konkurrencens officielle navn er ”2020 IROS Robotic Grasping og Manipulation Competition”
  • Deltagerne fik to timer til at løse en opgave, som bestod af to hovedtemaer: Disassembly og assembly. Opgaven skulle udføres på et NIST Task Board, som er en plade på 40 gange 40 centimeter